Scholar1.png

Google Scholar – en overset service

Google Scholar er Googles tiltag til at hjælpe dig med at finde sider på nettet hvor anderkendte videnskabelige tekster, der er relevante for søgningen, er direkte tilgængelige eller hvor samme videnskabelige rapporter er citerede.  Hvis der er søgt på fraser fra større skrifter der er beskyttet af ophavsretten vil Google Scholar som regel vise dig hjemmesiden hvor materialet kan købes.

Hvis en normal Google søgning er af særlig videnskabelig karakter vil Google Scholar resultaterne kunne ses i toppen af dine normale søgeresultater, ganske som vi kender det med Google Places og Google Maps.

For at folk skal kunne finde ens tekster igennem Google Scholars skal de registreres deri. Google gør selvfølgelig sit til at notificere de originale forfattere af tekster som skulle indekseret af googlebot, men da en stor del af skrifter på nettet enten ikke kan tilgås af den normale webcrawleren, eller det ikke er tydeligt for webcrawleren hvem forfatteren af skriften er, så er det for det meste op til forfatteren selv at gøre krav på sit arbejde under sin Google Scholar bruger. Med det sagt, så bliver der selvfølgelig automatisk tillagt en eller flere forfattere til hver tekst i Google Scholars resultater der ikke er blevet gjort krav på, det vil bare ikke altid være den rigtige forfatter.

Hvordan kan Google Scholars så hjælpe dig i sammenhæng med SEO? Jeg har selv først for nyligt opdaget dette system, så jeg har sikkert ikke tænkt på alle mulighederne endnu, men jeg er dog kommet på nogle stykker.

Linkbuilding:

Enhver side der citerer noget af dit arbejde er et oplagt sted at få et link fra. Som regel vil der være tale om sider der har med det samme eller et tangerende emne at gøre, så værdien af linket vil også være høj. Specielt for universiteter, vil det være oplagt at linke til denne type tekster, og så har du pludselig .edu links.

Profilering:

At have alt sit arbejde tilgængeligt via én hjemmeside er altid praktisk og hvis du har en offentlig profil i Google Scholars, har du også en vis kontrol over hvor på nettet folk vil finde dit materiale. Dette er især praktisk hvis du ikke selv har en forhandlings hjemmeside men sælger via tredjeparter.

Mogens Nielsens profil på Google Scholar

Derudover kan man også fremstå mere troværdig eller velvidende om et emne via en offentlig Google Scholar profil, da der findes grafer og tal for hvor meget og hvor mange der citerer ens arbejde.

Hele servicen er selvfølgelig gratis men har også en noget indskrænket målgruppe. Det er et uvurderligt værktøj for professorer, studerende og forfattere klart, men for SEO folk som os, svært at sige, men jeg syntes der er nogle muligheder i det.

Brian Brandt

Brian Brandt er nørden med den brede viden indenfor online markedsføring og ehandel. Kontakt ham allerede i dag og få lagt din online marketing strategi eller startet / optimeret din webshop. Mail: brian@clickstarter.dk Mobi: +45 27 11 28 48

Add your comment

Related Posts