kind-by-nature.png

Interview med Lone der har 8000+ followers på Pinterest

Jeg er af natur et meget nysgerrigt menneske og Pinterest, der har stormet frem det sidste stykke tid, har fanget min nysgerrighed. Jeg har derfor sat mig for at udforske det nye sociale medie og finde ud af hvordan det kan bruges succesfuldt.

Kort fortalt, er Pinterest et socialt medie, hvor du deler billeder – det kan være nye billeder du selv har taget, eller billeder du finder rundt om på internettet. En slags online scrapbog.

Min plan var at have skrevet om Pinterest i min online marketing bog, men jeg vidste simpelthen ikke nok om det, til at kunne udtale mig om det endnu. Derfor har jeg lavet et scoop af et interview, med en dansker der allerede har over 8.000 followers på Pinterest. Det er rigtigt, 8.000 followers. Det er kun meget få danskere der overhovedet har så mange followers på fx Twitter. Jeg har til dato ikke fundet andre danskere med så mange followers på Pinterest.

Det er Lone Kindberg, der driver webshoppen Kind by Nature. Du kan finde hendes Pinterest profil her – Lone på Pinterest. Ikke mere snak, herunder finder du mit interview med Lone.

Interview med Lone Kindberg om Pinterest

Hej Lone. Vil du ikke prøve at give en kort introduktion af dig selv og din virksomhed.

Jeg hedder Lone Kindberg, er 37 år og har en kandidatgrad i kommunikation med dansk som sidefag fra Roskilde Universitets Center og en bachelorgrad i BA. Int (SPRØK) i erhvervsøkonomi og erhvervssprog (Engelsk og Tysk) fra Handelshøjskolen. i København Efter endt uddannelse arbejdede jeg i tre år som først marketingkoordinator, siden marketingchef for SsangYong Danmark A/S og SsangYong Sverige AB. Her opstod interessen for salg, markedsføring, branding, PR og kommunikation for alvor. Siden har jeg arbejdet som marketingansvarlig for Huset Markedsføring, hvor jeg bl.a. var med til at gennemføre en repositionering af organiseringen med en helt ny Corporate Identity. Under min første barsel etablerede jeg som bibeskæftigelse min egen virksomhed, www.kindbynature.dk – en webshop med ting til børn, baby og boligen. Webshoppen henvender sig primært til småbørnsforældre, men også til folk, der generelt har en interesse i interiør.

Privat bor jeg sammen med min kæreste og vores to små drenge på hhv. 1 år og knap 3 år i en lejlighed i København.

Hvorfor gik du i gang med at bruge Pinterest – var det et bevidst valg, eller var det i starten bare for sjov ?

I starten var det udelukkende for sjov. Jeg ville se hvad Pinterest gik ud på, og da jeg har en stor passion for arkitektur, design, kunst, kultur, mode, rejseliv og ikke mindst børnetøjsprodukter indså jeg hurtigt, at Pinterest er et godt sted dels at hente inspiration i form af andres smukke billeder og dels selv dele ud af de ting, som jeg jeg godt kan lide. Jeg fandt ud af, at man kan følge andre folks boards og enten ”like” dem eller ”repinne” dem, ligesom de kan vælge at ”like” eller ”repinne” ens egne. På den måde har mediet en vis viral effekt og man får øje på produkter, steder, ting, billeder etc., som man man måske ellers skulle have ledt længe efter og man opdager at der findes mange personer, som man deler smag og passioner med.

Hvor længe har du været i gang med Pinterest ?

Jeg vil skyde på, at jeg har været i gang med Pinterest i et års tid nu.

Jeg synes du har en rigtig god opbygning af dine ”boards”. Har det været sådan helt fra start, eller har du ”bygget om” flere gange ?

Jeg synes at mine ”boards” nogenlunde har været sådan fra starten af. Nogle enkelte ”boards” har jeg byttet lidt rundt på, så det fik et finere helheldlook, men ellers har jeg mere tilføjet flere og flere boards med tiden.

Du har sindssyg mange followers – hvordan har du gjort det. Er det kommer indenfor kort tid, eller noget du har arbejdet på i længe. Jeg tænker, kunne det være et par geniale pins, som er blevet repinned mange gange ?

Jeg tror, at hovedparten af mine followers er kommet til fordi jeg har valgt at følge dem, da jeg har nogenlunde samme smag som dem. Og fordi jeg har samme smag som dem, gælder det omvendte også, at de følger mig og repinner eller liker de produkter de godt kan lide. Fordi jeg selv er så aktiv på Pinterest, synes jeg de mange followers er kommet på relativt kort tid, og der kommer hver dag nye til.

Du følger også ufattelig mange, næsten 26.000 profiler. Hvordan holder du styr på det og engagerer dig ?

Jeg holder ikke som sådan ”styr” på de 26.000 profiler. Jeg følger dem, som har nogle boards som jeg godt kan lide eller som har samme interesse som jeg, på den måde så har jeg ”gemt” dem i mit Pinterest-univers. Angående engagement så kræver det i virkeligheden ikke så meget. Det er blot at følge de folk man har en vis fælles interesse omkring

Hvor meget tid bruger du dagligt på Pinterest ? Og hvad bruger du det meste af din tid på Pinterest til ?

Det er meget varierende. Der kan gå uger, hvor jeg slet ikke er på Pinterest, og andre gange kan jeg logge på Pinterest flere gange dagligt. Men det er en god måde, at se hvad der rører sig indenfor de områder, der interesserer mig, og holde øje med om der eksempelvis er kommet nye trends, produkter etc.

Hvad pinner du mest – dine egne produkter, eller andres ? Hvor stor andel af hver ?

Da www.kindbynature.dk endnu er en relativ lille webshop med et begrænset sortiment giver det sig selv, at hovedparten af de produkter jeg pinner, er andre folk produkter. Selvfølgelig gør jeg også meget ud af at pinne de produkter jeg har i webhoppen for på den måde at få synlighed og ikke mindst eksponering, såvel herhjemme, men også i udlandet. Skal jeg sætte procenter på er det nok 90 % andre produkter og 10% af egne produkter, men i virkeligheden er egne produkter nok færre.

Du har jo din egen webshop og pinner jo også dine produkter. Kan du sige noget om, hvor meget trafik du får fra Pinterest til din egen webshop ?

Jeg får noget trafik fra Pinterest. Det er svært at sige nøjagtigt hvor meget trafik, men et slag på tærsklen er omkring 5-10% på de dage, hvor jeg er aktiv på Pinterest. Jeg har dog ikke oprettet en decideret virksomhedsprofil på Pinterest. Jeg pinner i mit eget navn for at gøre det mere nærværende og personligt, har dog valgt at tilføje (owner of www.kindbynature.dk) i parentes, så det dukker op hver gang en af mine pins bliver repinnet.

Hvor stor del af din omsætning kommer fra Pinterest ?

Det er svært at måle hvor meget af min omsætning der kommer direkte fra Pinterest, men det er endnu begrænset. Hovedparten af de besøgende som kommer på min webshop fra Pinterest er fra udlandet og eftersom min webshop indtil videre kun er på dansk, er den endnu ikke 100% ”gearet” til at folk decideret gør et køb. Men jeg får mange skriftlige henvendelser fra folk, der har set mine produkter på Pinterest, som er interesseret i at vide priser, købsvilkår etc., så der er uden tvivl opstået salg fra Pinterest. Derudover er der kommet en stigning i norske kunder, men hvorvidt det er grundet Pinterest eller om det skyldes den presseindsats jeg har lavet i diverse livsstils- og børnemagasiner vides ikke med sikkerhed. Desuden har jeg fået et hav af henvendelser fra kunstnere fra både Danmark og udlandet, som kan se hvilke produkter www.kindbynature.dk har i sin shop, og som godt kunne tænke sig, at www.kindbynature.dk blev forhandler på deres produkter, så på den måde er Pinterest et større socialt og viralt medie end som så.

Formoder at en stor del af den trafik kommer fra udlandet, og ligeledes salget via Pinterest kommer fra udlandet. Men din webshop er kun på dansk – er det ikke en udfordring ?

Jo det er en rigtig stor udfordring. Min ambition er, at webshoppen skal versioneres til engelsk samt at tilføre flere internationale betalingskort og betalingsmuligheder til webshoppen, men jeg har imidlertid ikke haft hverken tiden eller ressourcerne til det, da webshoppen er drevet mens jeg har gået hjemme under mine to barsler, og de to børn har taget meget af min tid.

Hvis du skulle give nogle gode råd til webshop ejere der gerne vil starte med Pinterest – hvad ville du så sige til dem ?

Kom i gang. Du har intet at miste. Der er masser af inspiration at hente, god mulighed for gratis eksponering, synlighed og ikke mindst networking. Miks dine egne produkter med andres produkter, så det ikke bare bliver en stor ”salgsannonce”, men derimod mere en profilering af ejeren bag og dennes passion, smag, drømme med mere. Det skaber mere nysgerrig og folk der måske ikke kan lide nødvendigvis dine egne produkter, får måske alligevel lyst til at følge en ud fra nogle andre fællesskaber.

Brian Brandt

Brian Brandt er nørden med den brede viden indenfor online markedsføring og ehandel. Kontakt ham allerede i dag og få lagt din online marketing strategi eller startet / optimeret din webshop. Mail: brian@clickstarter.dk Mobi: +45 27 11 28 48

4 comments

I. Mogensen - 07/08/2012 Reply

Spændende læsning.
Jeg har i det sidste stykke tid tænkt meget på, om Pinterest kunne være noget i min markedsføring af min webshop http://www.my-own.dk., men har været i tvivl, fordi jeg ikke rigtig kender Pinterest.
Men det vil jeg da se nærmere på.

Henrik - 09/08/2012 Reply

Godt med en konkret succeshistorie – jeg er meget i tvivl om værdien af Pinterest, men kan godt følge dig i at det til visuelle produkter, design mm er en god mulighed, men da min webshop http://www.ok-linser.dk sælger farvede kontaktlinser er jeg jo indenfor det segment, men dog i en meget snæver udgave, meeen vil kigge på det – det er dog i sidste ende et spørgsmål om prioritering af ens tid ift. de mange markedsføringskanaler, som en webshop jo har

Brian Brandt - 09/08/2012 Reply

Det er altid et spørgsmål om ressourcer og om du får din tid tilbage i meromsætning. Jeg synes dog altid, at det er værd at give det et forsøg, hvis det ligger op af ens koncept – gerne et helhjertet forsøg, og se hvad det kan udvikle sig til. Nogle gange rammer du en nerve, andre gange løber det ud i sandet.

Pinterest er dog nok i et for tidligt stadie endnu, til at høste den helt store gevinst. Men hvis du er med fra starten, er det jo ofte noget sjovere i længden.

Inge Winther Haagensen - 09/10/2013 Reply

Det er interessant at høre om et social medie som Pinterest, da facebook fylder meget her i DK. Jeg har undervist i E-mail Markedsføring og har også interesseret mig for værdien af de sociale medier i markedsføring. Selv har jeg fornyligt undersøgt Instagram som bruger. Det er meget de yngre brugere, som fylder her og det er mere brugt i udlandet end her. Men Instagram tager også landvindinger.

Godt indlæg og godt at høre succeshistorien og personlige/professionelle erfaringer.

Add your comment