seo.png

Byg den optimale SEO hjemmeside – Trin 1

Planlægning

I denne uge vil jeg prøve at belyse hvilke overvejelser man bør gøre sig inden man begynder at lave hjemmesiden. Mit fokus i den sammenhæng er på hjemmesidens overordnede navigation og arkitektur samt hvilke søgeord du bør fokusere på i den enkelte hjemmesides tilfælde.

Søgeords Analyse

Vi starter med søgeordsanalysen, hvor du først og fremmeste skal have en god ide om markedet og konkurrencen på det område som hjemmesiden skal handle om.

Hvis du for eksempel vil sælge DVD Film, så er der allerede et kæmpe stort marked for det, samt konkurrerende brancher som ”digitale film udbydere” o. lign., som alle vil forsøge at ligge øverst i søgemaskinerne på de brede søgeord som ”køb film” eller ”nye film”. I disse tilfælde er man ofte oppe mod firmaer der har smidt rigtig mange penge i at sikre sig de positioner, og det kan man som ny hjemmeside ikke konkurrere med. Der derfor bør du fokusere på det vi kalder ”longtail-søgeord” hvilket, løst oversat, betyder ”længere mere specifikke søgeord eller søgeords sætninger”.

Der er flere måder at finde de longtail søgeord på, og det gøres gerne af flere gange, men som et udgangspunkt er det en god ide at se på Google Adwords’ keyword tool og kigge på relaterede søgninger til de brede søgeord, og så vælge termer fra den liste der passer godt sammen med det website du vil lave.

Du kan også sætte dig ned og brainstorme ideer til søgeord; hvad adskiller din hjemmeside fra mængden, er der en bestemt niche du beskæftiger dig med, et bestemt område du er specialiseret inden for.  Du skulle gerne ende med en lang liste af mulige søgeords sætninger, som du så kan undersøge hvor stor konkurrencen er på, og om der er tilstrækkelig trafik på de søgeord.

Domæne navn

Hvis man ikke har sat sig fast på et domænenavn inden man begynder på søgeordsanalysen, så kan søgeordsanalysen hjælpe med at finde det optimale domænenavn, da domænenavnet vejer meget i forhold til hvor højt ens side rangeres. For eksempel vil en søgning på ”cykler” rangere cykler.dk højst (det er dog ikke altid tilfældet, men et match mellem søgeord og domæne hjælper). Det er dog efterhånden sjældent til at få et domæne navn der passer perfekt til det søgeord, duvil ligge højst på i søgeresultaterne. Husk også, at der kan være et branding aspekt i det, hvor det måske er mere “fremtidssikret”, at vælge et brand navn.

Navigation

Alle tekstlinks på internettet har hvad der kaldes en anker tekst, som er det der fortæller søgemaskinerne hvad den side som linket peger på handler om. Derfor er det vigtigt at du linker rundt på din egen hjemmeside, sørger for at bruge de rigtige ord i dine anker tekster og ikke laver ”klik her” links. Den bedste tekst at have i sine links, er det vigtigste søgeord på den side linket peger på. For eksempel hvis linket fører til en side med actionfilm, bør ankerteksten være ”action film”, og hvis linket peger hen på en bestemt skuespillers biografi bør ankerteksten være skuespillerens navn.

Når man laver disse interne links skal man passe på, at man ikke laver det der i faget kaldes ”søgeords kannibalisme”. Dette er når flere sider på dit website, bliver linket til med den samme anker tekst, og derved forvirrer søgemaskinerne. Forvirringen sker i at det for søgemaskinerne, ser ud som at begge sider handler om emnet. Derved bliver den værdi, din hjemmeside har for søgninger på emnet, delt ud på de to sider i stedet for at bliver samlet på den ene. Det betyder i sidste ende, at de to sider rangerer langt lavere i søgeresultaterne, end hvis kun den ene side havde fået værdien.

Arkitektur

Den overordnede struktur på din hjemmeside, kan hjælpe til at styre, hvilke sider på dit website der rangerer godt i søgemaskinerne.  Dette er fordi antallet af links mellem forskellige sider på dit website, også påvirker de enkelte siders rangering i søgemaskinerne, ikke bare deres ankertekst.

At lave og vedligeholde en god arkitektur på ens website kan være besværligt, og kan videre kompliceres med discipliner som PageRank Sculpting, men til at starte med, er en hierarkisk arkitektur et godt udgangspunkt.  Det der menes med hierarkisk arkitektur er basalt set, et kategori system hvor man fra hovedsiden har links til sine kategorisider, fra sine kategorisider har links til under kategorisiderne, og fra underkategorisiderne har links til sine endelige produkter. Specielle sider som kontaktinformationer, blog o.lign. kan linkes til fra forsiden eller i en top menu som inkluderes på alle sider.

Der er en fingerregel omkring opbygningen af hjemmesider, der siger at det aldrig må tage en bruger, mere end tre klik med musen, at nå hen til det brugeren leder efter. Det er derfor denne hierarkiske kategoriserede arkitektur er så anvendelig, både i henhold til brugervenlighed og søgemaskineoptimering.

URL

Hvordan en hjemmesides URL er sat sammen, kan have en kæmpe stor effekt på hvordan en side rangerer. Mange hjemmesider har kørt med URL systemer, hvor den side der bliver vist er identificeret ved hjælp af et unikt ID. Det betyder at URLen i sig selv, ikke fortæller noget som helst om, hvad siden indeholder og det er ellers et signal som søgemaskinerne vejer rimelig højt. For eksempel siger URLen http://www.youtube.com/watch?v=0Bmhjf0rKe8 intet om, at der er en Overrasket Kat på hjemmesiden, imens en URL som http://www.shopoutlet.dk/herretoj giver en udemærket ide om at der er herretøj på den side.

Gør dig selv en tjeneste og sørg for at URL navigationen på din hjemmeside er logisk opbygget, på en sådan måde at URLen fortæller hvad der er på siden og hvilken kategori siden hører under. Hvis du ikke selv bygger din hjemmeside sten for sten, så sørg for at det CMS du bruger kan lave det. Et eksempel på en helt optimal URL navigation kan ses på EDBPriser (http://www.edbpriser.dk/hardware/harddisk.aspx).

Specialtegn

I URLen med herretøj kommer vi på tværs af en anden spøjs ting ved URL strukturen – anvendelsen af specialtegn i URLen. Det er muligt at bruge æøå i domæne navnet på .dk domæner, og man kan frit anvende æøå uden for domæne navnet. Det er dog langt fra alle søgemaskiner, der er helt modne til at fortolke URLer med de tegn i (Google kan godt), og oven i det er der et hav af CMSer og lignende systemer der ikke kan håndtere de samme URLer. Du kan med stor fordel erstatte æøå med de tilsvarende ae, oe og aa i sin URL struktur, da disse er anerkendte erstatninger. Du kan også bruge a i stedet for å og o i stedet for ø, hvis du synes aa og oe erstatningerne forstyrrer læsningen for mennesker.
Alternativt kan du også købe alle variationer af dit domænenavn og så sørge for, at de alle 301 redirecter til ens egentlige domæne, dette praktiseres af mange foretagende på nettet.

Brian Brandt

Brian Brandt er nørden med den brede viden indenfor online markedsføring og ehandel. Kontakt ham allerede i dag og få lagt din online marketing strategi eller startet / optimeret din webshop. Mail: brian@clickstarter.dk Mobi: +45 27 11 28 48

2 comments

Farvede Kontaktlinser - 23/10/2012 Reply

Tak for denne rigtig gode liste med mange nyttige tips, og ser frem til del 2
mvh
Henrik

Jette Heine - 03/04/2013 Reply

Hej Michael HP … interessant indlæg, tak for det

Jeg er SEO mæssigt en del bekymret for DC pga kategoristrukturen på mit site.
Det ser umiddelbart ud som om kategorierne også indexeres og så får jeg vel problemer med Dublicate Content ?!

Glæder mig til din fortsættelse (går ud fra der kommer en del2:-))
mvh
Jette Heine

Add your comment

Related Posts