kategoribeskrivelse.png

Webshop platform valgt – hvad nu?

Jeg ser rigtig mange have meget stor fokus på valget af selve webshop platformen – og det selvfølgelig med god grund, for der er virkelig meget elendigt bras derude. Der er dog alt for mange der helt glemmer den helt basale opsætning når valget er taget. Jeg vil med dette indlæg tage dig igennem de fleste elementer du skal tage stilling til, og ved at sætte tingene rigtigt op, kan du faktisk komme langt, selv med en mindre god webshop platform.

  • Kategorinavne
  • Url strukturen
  • Produkt og kategori tekster
  • Produktbilleder
  • Søgemaskineoptimeringen

Kategorinavne

Det første du skal gøre i din webshop er at have styr på dine kategorinavne. Uden dem har du ikke mulighed for at kategorisere dine produkter – og en side kun med fx en type mærkevare er vigtig at kunne liste. Det er yderst vigtigt, at du fra start vælge de rette navne – det kan være det der afgør om du får succes eller ej.

2 ting ligger bag vigtigheden for kategorinavne. Det første er hele brugeroplevelsen – du risikerer nemlig at forvirre og “gemme” dine produkter ved at navngive forkert. Tænk grundigt over hvad du kalder dine kategorier, så du er sikker på ingen kommer i tvivl om hvad der gemmer sig, når de klikker på det kategorilink.

Den anden ting er hele søgemaskineoptimeringen – der er nemlig stor forskel på hvor mange der søger på forskellige ord. Der er fx flere der søger på “vandhaner” end fagudtrykket “armaturer”. Ligeledes er der flere der søger på “robotplæneklippere” end på “automatiske plæneklippere”. Vælg de ord flest ville bruge – for dine kategori sider kommer til at rangere i søgemaskinerne.

Dine kategorisider kommer kun til at rangere, hvis du sørger for at lave en god kategoribeskrivelse. Den kategoribeskrivelse skal helst være ret uddybende – sæt eventuelt en kort tekst på en 50 – 100 ord i toppen, og skriv så en 200 – 300 ord i bunden af kategorisiden. Google vil elske dig for det.

Url strukturen

Dette punkt hænger ret meget sammen med valg af platformen – da det er ikke sikkert dit  webshop system kan håndtere mine forslag.

En url er din “webadresse”. Det vil sige en url er fx denne: http://clickstarter.dk/profil/brianbrandt.

Det er vigtigt, at du gør den både brugervenlig (læsbar) og rig på dine vigtigste søgeord.

Du skal opnå en så kort url som muligt, uden at blive uforstående. Du skal udvælge en struktur, der beskriver dine kategorier og produkter bedst muligt – derfor hænger det sammen med dine kategorinavne.

Jeg vil bruge en skobutik med navnet “SkoPusheren” som eksempel i mine forslag til url struktur. De er forhandler af mærket “Converse”, og de har en skotype de kalder “All star”, i farverne “blå” og “grøn”. Mit forslag til en optimal url struktur er så:

Forside – http://skopusheren.dk/

Mærke kategori – http://skopusheren.dk/converse/

Sub Mærke kategori – http://skopusheren.dk/converse/all-star/

Produktet i blå – http://skopusheren.dk/converse/all-star/blaa/

Produktet i grøn – http://skopusheren.dk/converse/all-star/groen/

Produktkategori – http://skopusheren.dk/sko/

Det kan selvfølgelig variere hvordan dit CMS håndterer urls, og ovenstående er i en perfekt verden – men det er desværre ikke altid muligt.

Bemærk også, at jeg ikke har brugt æ, ø og å i mine urls – det er et meget stort fy fy at bruge. Jeg kunne give dig en lang teknisk forklaring – men stol bare på mig når jeg siger, at du skal lade være med at bruge æ, ø og å – både i din url, men også i dine billede-fil-navne.

Produkt og kategori tekster

Det er vigtigt at du holder to ting for øje, når du skriver dine produkttekster. Du skal skrive så informativt, så dine besøgende har alle informationerne der skal til for at træffe en beslutning om at købe dit produkt. Du må ikke udlade noget – for så klikker de sig over til konkurrenten der har skrevet den information de leder efter.

Det andet er, at du skal skrive unik tekst – på hver eneste produkt. Jeg vil sætte vigtigheden af det på højde med Moses Ti Bud i de gamle dage.

  1. Du må ikke genbruge den samme tekst.
  2. Du må ikke bruge teksten fra dine leverandører.
  3. Du må ikke kopiere teksten fra dine konkurrenter.

Okay – det var ikke ti bud – men tre er vist også nok til at understrege min pointe. Google har et begreb de kalder “Duplicate Content” – oversat til dansk “duplikeret indhold”. Jeg tror endnu ikke jeg er stødt på en webshop der ikke har duplicate content. De hyppigste årsager til duplicate content jeg ser:

  • Et produkt i 10 forskellige farver har den samme produkttekst pånær farven der skifter
  • Leverandørens tekster er brugt – men også brugt af de 5 andre konkurrenter
  • Der er ingen tekst på produktsiden, andet end en overskrift og pris
  • En kategori består af så mange produkter, at det spredes over 5 – 10 – 100 kategorisider der alle er ens pånær produktoverskrifter

Du tænker så nok, at det er da meget normalt – at det gør alle dine konkurrenter. Så lad mig fortælle dig en meget stor hemmelighed – så gør de det fuldstændig forkert. Det er hele årsagen til, at du har en chance for at komme meget langt foran dine konkurrenter, for du har lige læst dette.

Det sidste punkt omkring kategorisider der spredes over mange sider på grund af mange produkter, kræver en lidt mere teknisk løsning. Google er klar over problemet, og har derfor skabt en kode de kalder for “canonical tag”. Du skal have alle dine kategorisiders side 2, 3, 4 og så videre til at have “canonical tag” der peger på din side 1. Tag fat i din udvikler og få ham til at lave det.

Duplicate content er et stort problem, og det er vigtigt at du tager problemet alvorligt.

Produktbilleder

Det er en selvfølge, at gode og klare billeder er vigtigt – da det jo nærmest er den eneste visuelle ting du kan benytte. Video er mange stadig bange for at bruge – selvom jeg er sikker på vi en dag i fremtiden ser catwalks og produkt demonstrationer på alle webshops. Internethastigheden er blevet hurtig nok til det. Se for eksempel hvordan Zappos gør det.

Et stort fy fy i webshop verdenen, er at kopiere andre webshops billeder. Jeg ser det faktisk gjort i ret stor stil – ofte fordi folk ikke er klar over reglerne. De tænker, at de andre webshops sikkert har billederne fra deres leverandør, og så kan de jo ligeså godt tage dem der. Det er et farligt spil – for selvfølgelig er mange billeder fra leverandøren – men i mange tilfælde, er det faktisk billeder webshoppen selv har taget. De har måske også fået fjernet baggrunden eller lavet andre forbedringer på billederne. I flere tilfælde har de brugt penge og ressourcer på at få bedre billeder, og så er det dælme irriterende at andre bare stjæler dem. De har også loven på deres side, og kan sende store regninger til dig på grund af det – så lad være med at stjæle billeder fra andres webshops.

Søgemaskineoptimeringen

Søgemaskineoptimering har en meget væsentlig faktor der spiller ind – søgeord. De rigtige søgeord. Relevante søgeord – og ikke mindst mange af dem.

Basalt set skal du tænke, at jo flere forskellige slags ord du skriver i din webshop, jo flere søgeord kan du findes på i Google. Hvis du vil findes på “Converse All Star”, så skal det også stå på din webshop.

God produkttekst

En god produkttekst, eller landingsside for et brand eller andet, bør indeholde det relevante søgeord adskillige gange, og så en hulens masse relaterede ord. Et eksempel kunne være “Converse All Star”, hvor du tilknytter relaterede ord som “sneakers”, “streetsko”, “sko i jeans materiale”, “flade sko”, etc .

Vil du rangere godt på det søgeord i Google, skal du for optimal indsats gøre følgende:

  • Skrive en tekst på 300 – 400 ord
  • Teksten skal indeholde “Converse All Star” flere gange
  • Indeholde et billede af “Converse All Star” sko
  • Billedet skal have et “ALT” tag, hvor “Converse All Star” bør indgå
  • Linke til en side om Converse All Star, både internt og eksternt
  • Have “Converse All Star” først i Title Tag’et
  • Skrive en god “Meta description”, en tekst der sælger siden

Hvis du ikke ved hvad de sidste 2 punkter betyder, så læs om dem i vores ordbog – Hvad er et Title Tag og Meta Description.

Det varierer hvordan du taster Title Tag og Meta Description ind i dit CMS, men ethvert godt CMS bør have muligheden for at lave unikke for hver enkel side.

Det var mange ting at huske på når du skriver produkttekster og starter ud – men når tingene først er sat rigtigt op en gang, så er det kun produktteksterne der skal tænkes over – og det er da lige til at overkomme (med mindre du har flere tusinde produkter).

Kunne du tænke dig et mini-kursus i at skrive gode produkttekster, så kommer jeg gerne ud og holder et for dig og din virksomhed. Ring på 27 11 28 48, eller brug kontaktsiden

Brian Brandt

Brian Brandt er nørden med den brede viden indenfor online markedsføring og ehandel. Kontakt ham allerede i dag og få lagt din online marketing strategi eller startet / optimeret din webshop. Mail: brian@clickstarter.dk Mobi: +45 27 11 28 48

6 comments

Anders Helbo - 23/05/2012 Reply

Hej Brian

Et helt igennem fantastisk indlæg. Sidder netop og er i gang med at opbygge en webshop, og dit indlæg rammer lige præcis det tidspunkt, hvor jeg skal til at opbygge siden mht. kategorier, tekst, billeder og søgemaskineoptimering.

Fedt… og TAK!!!

Hilsen
Anders Helbo

Brian Brandt - 19/06/2012 Reply

Tak for de pæne ord. Godt at det kan bruges.

Claus Handberg - 19/06/2012 Reply

Endnu et godt indlæg fra dig – vi kan kun sige pænt tak 🙂
Har tilladt mig at dele linket til dette på http://www.facebook.com/forretningsplanen – da jeg tror mange andre kunne have gavn af dine råd.
Claus

Brian Brandt - 19/06/2012 Reply

Tak for delingen, Claus – det er meget værdsat.

Henrik - 19/06/2012 Reply

Hej Brian

Rigtig god gennemgang – som jeg selv er i gang med at få gjort noget ved i en ny webshop, som jeg lige har købt http://www.ok-linser.dk, og hvor sælger på ingen måde havde tænkt i de baner.

Rigtig mange cms systemer (herunder også open source) giver ikke mulighed for at skrive tekst i bunden på kategorisider mm – men en mindre armvridning med en programmør, og så er det som oftest løst.

Jeg har også i titel og meta fået langt en begrænsning ind i tekstfeltet på antal af anslag, så jeg ikke skal sidde at tælle, når jeg skriver .- en anden mulighed er at få sat en lille tæller på 🙂

mvh
Henrik

Jeppe Bladt - 09/10/2012 Reply

God artikel der!
Her er en anden side om onpage optimering:
http://www.seomoz.org/blog/perfecting-onpage-optimization-for-ecommerce-websites
I øvrigt flot side Henrik med OK Linser..

Add your comment

Related Posts