google-places-e1430214995335.png

Google Places aka. Lokale søgninger i Google

Hvad er lokale søgninger

Når du har brug for en dagligvare butik, en auto mekaniker eller en dagpleje så gider du ikke rejse hundrede kilometer for at komme hen til en. Det ved Google godt, og det er her deres lokale søgnings system kommer ind i billedet.

Når du søger på Google, vil du ude til højre i søgeresultaterne ofte se et lille kort med nogle ”tegnestifter” på.

læs resten af artiklen

kind-by-nature.png

Interview med Lone der har 8000+ followers på Pinterest

Jeg er af natur et meget nysgerrigt menneske og Pinterest, der har stormet frem det sidste stykke tid, har fanget min nysgerrighed. Jeg har derfor sat mig for at udforske det nye sociale medie og finde ud af hvordan det kan bruges succesfuldt.

Kort fortalt, er Pinterest et socialt medie, hvor du deler billeder – det kan være nye billeder du selv har taget, eller billeder du finder rundt om på internettet. En slags online scrapbog.

Min plan var at have skrevet om Pinterest i min online marketing bog, men jeg vidste simpelthen ikke nok om det, til at kunne udtale mig om det endnu. Derfor har jeg lavet et scoop af et interview, med en dansker der allerede har over 8.000 followers på Pinterest. Det er rigtigt, 8.000 followers. Det er kun meget få danskere der overhovedet har så mange followers på fx Twitter. Jeg har til dato ikke fundet andre danskere med så mange followers på Pinterest.

Det er Lone Kindberg, der driver webshoppen Kind by Nature. Du kan finde hendes Pinterest profil her – Lone på Pinterest. Ikke mere snak, herunder finder du mit interview med Lone.

Interview med Lone Kindberg om Pinterest

Hej Lone. Vil du ikke prøve at give en kort introduktion af dig selv og din virksomhed.

Jeg hedder Lone Kindberg, er 37 år og har en kandidatgrad i kommunikation med dansk som sidefag fra Roskilde Universitets Center og en bachelorgrad i BA. Int (SPRØK) i erhvervsøkonomi og erhvervssprog (Engelsk og Tysk) fra Handelshøjskolen. i København Efter endt uddannelse arbejdede jeg i tre år som først marketingkoordinator, siden marketingchef for SsangYong Danmark A/S og SsangYong Sverige AB. Her opstod interessen for salg, markedsføring, branding, PR og kommunikation for alvor. Siden har jeg arbejdet som marketingansvarlig for Huset Markedsføring, hvor jeg bl.a. var med til at gennemføre en repositionering af organiseringen med en helt ny Corporate Identity. Under min første barsel etablerede jeg som bibeskæftigelse min egen virksomhed, www.kindbynature.dk – en webshop med ting til børn, baby og boligen. Webshoppen henvender sig primært til småbørnsforældre, men også til folk, der generelt har en interesse i interiør.

Privat bor jeg sammen med min kæreste og vores to små drenge på hhv. 1 år og knap 3 år i en lejlighed i København.

Hvorfor gik du i gang med at bruge Pinterest – var det et bevidst valg, eller var det i starten bare for sjov ?

I starten var det udelukkende for sjov. Jeg ville se hvad Pinterest gik ud på, og da jeg har en stor passion for arkitektur, design, kunst, kultur, mode, rejseliv og ikke mindst børnetøjsprodukter indså jeg hurtigt, at Pinterest er et godt sted dels at hente inspiration i form af andres smukke billeder og dels selv dele ud af de ting, som jeg jeg godt kan lide. Jeg fandt ud af, at man kan følge andre folks boards og enten ”like” dem eller ”repinne” dem, ligesom de kan vælge at ”like” eller ”repinne” ens egne. På den måde har mediet en vis viral effekt og man får øje på produkter, steder, ting, billeder etc., som man man måske ellers skulle have ledt længe efter og man opdager at der findes mange personer, som man deler smag og passioner med.

Hvor længe har du været i gang med Pinterest ?

Jeg vil skyde på, at jeg har været i gang med Pinterest i et års tid nu.

Jeg synes du har en rigtig god opbygning af dine ”boards”. Har det været sådan helt fra start, eller har du ”bygget om” flere gange ?

Jeg synes at mine ”boards” nogenlunde har været sådan fra starten af. Nogle enkelte ”boards” har jeg byttet lidt rundt på, så det fik et finere helheldlook, men ellers har jeg mere tilføjet flere og flere boards med tiden.

Du har sindssyg mange followers – hvordan har du gjort det. Er det kommer indenfor kort tid, eller noget du har arbejdet på i længe. Jeg tænker, kunne det være et par geniale pins, som er blevet repinned mange gange ?

Jeg tror, at hovedparten af mine followers er kommet til fordi jeg har valgt at følge dem, da jeg har nogenlunde samme smag som dem. Og fordi jeg har samme smag som dem, gælder det omvendte også, at de følger mig og repinner eller liker de produkter de godt kan lide. Fordi jeg selv er så aktiv på Pinterest, synes jeg de mange followers er kommet på relativt kort tid, og der kommer hver dag nye til.

Du følger også ufattelig mange, næsten 26.000 profiler. Hvordan holder du styr på det og engagerer dig ?

Jeg holder ikke som sådan ”styr” på de 26.000 profiler. Jeg følger dem, som har nogle boards som jeg godt kan lide eller som har samme interesse som jeg, på den måde så har jeg ”gemt” dem i mit Pinterest-univers. Angående engagement så kræver det i virkeligheden ikke så meget. Det er blot at følge de folk man har en vis fælles interesse omkring

Hvor meget tid bruger du dagligt på Pinterest ? Og hvad bruger du det meste af din tid på Pinterest til ?

Det er meget varierende. Der kan gå uger, hvor jeg slet ikke er på Pinterest, og andre gange kan jeg logge på Pinterest flere gange dagligt. Men det er en god måde, at se hvad der rører sig indenfor de områder, der interesserer mig, og holde øje med om der eksempelvis er kommet nye trends, produkter etc.

Hvad pinner du mest – dine egne produkter, eller andres ? Hvor stor andel af hver ?

Da www.kindbynature.dk endnu er en relativ lille webshop med et begrænset sortiment giver det sig selv, at hovedparten af de produkter jeg pinner, er andre folk produkter. Selvfølgelig gør jeg også meget ud af at pinne de produkter jeg har i webhoppen for på den måde at få synlighed og ikke mindst eksponering, såvel herhjemme, men også i udlandet. Skal jeg sætte procenter på er det nok 90 % andre produkter og 10% af egne produkter, men i virkeligheden er egne produkter nok færre.

Du har jo din egen webshop og pinner jo også dine produkter. Kan du sige noget om, hvor meget trafik du får fra Pinterest til din egen webshop ?

Jeg får noget trafik fra Pinterest. Det er svært at sige nøjagtigt hvor meget trafik, men et slag på tærsklen er omkring 5-10% på de dage, hvor jeg er aktiv på Pinterest. Jeg har dog ikke oprettet en decideret virksomhedsprofil på Pinterest. Jeg pinner i mit eget navn for at gøre det mere nærværende og personligt, har dog valgt at tilføje (owner of www.kindbynature.dk) i parentes, så det dukker op hver gang en af mine pins bliver repinnet.

Hvor stor del af din omsætning kommer fra Pinterest ?

Det er svært at måle hvor meget af min omsætning der kommer direkte fra Pinterest, men det er endnu begrænset. Hovedparten af de besøgende som kommer på min webshop fra Pinterest er fra udlandet og eftersom min webshop indtil videre kun er på dansk, er den endnu ikke 100% ”gearet” til at folk decideret gør et køb. Men jeg får mange skriftlige henvendelser fra folk, der har set mine produkter på Pinterest, som er interesseret i at vide priser, købsvilkår etc., så der er uden tvivl opstået salg fra Pinterest. Derudover er der kommet en stigning i norske kunder, men hvorvidt det er grundet Pinterest eller om det skyldes den presseindsats jeg har lavet i diverse livsstils- og børnemagasiner vides ikke med sikkerhed. Desuden har jeg fået et hav af henvendelser fra kunstnere fra både Danmark og udlandet, som kan se hvilke produkter www.kindbynature.dk har i sin shop, og som godt kunne tænke sig, at www.kindbynature.dk blev forhandler på deres produkter, så på den måde er Pinterest et større socialt og viralt medie end som så.

Formoder at en stor del af den trafik kommer fra udlandet, og ligeledes salget via Pinterest kommer fra udlandet. Men din webshop er kun på dansk – er det ikke en udfordring ?

Jo det er en rigtig stor udfordring. Min ambition er, at webshoppen skal versioneres til engelsk samt at tilføre flere internationale betalingskort og betalingsmuligheder til webshoppen, men jeg har imidlertid ikke haft hverken tiden eller ressourcerne til det, da webshoppen er drevet mens jeg har gået hjemme under mine to barsler, og de to børn har taget meget af min tid.

Hvis du skulle give nogle gode råd til webshop ejere der gerne vil starte med Pinterest – hvad ville du så sige til dem ?

Kom i gang. Du har intet at miste. Der er masser af inspiration at hente, god mulighed for gratis eksponering, synlighed og ikke mindst networking. Miks dine egne produkter med andres produkter, så det ikke bare bliver en stor ”salgsannonce”, men derimod mere en profilering af ejeren bag og dennes passion, smag, drømme med mere. Det skaber mere nysgerrig og folk der måske ikke kan lide nødvendigvis dine egne produkter, får måske alligevel lyst til at følge en ud fra nogle andre fællesskaber.

læs resten af artiklen

kategoribeskrivelse.png

Webshop platform valgt – hvad nu?

Jeg ser rigtig mange have meget stor fokus på valget af selve webshop platformen – og det selvfølgelig med god grund, for der er virkelig meget elendigt bras derude. Der er dog alt for mange der helt glemmer den helt basale opsætning når valget er taget. Jeg vil med dette indlæg tage dig igennem de fleste elementer du skal tage stilling til, og ved at sætte tingene rigtigt op, kan du faktisk komme langt, selv med en mindre god webshop platform.

  • Kategorinavne
  • Url strukturen
  • Produkt og kategori tekster
  • Produktbilleder
  • Søgemaskineoptimeringen

Kategorinavne

Det første du skal gøre i din webshop er at have styr på dine kategorinavne. Uden dem har du ikke mulighed for at kategorisere dine produkter – og en side kun med fx en type mærkevare er vigtig at kunne liste. Det er yderst vigtigt, at du fra start vælge de rette navne – det kan være det der afgør om du får succes eller ej.

2 ting ligger bag vigtigheden for kategorinavne. Det første er hele brugeroplevelsen – du risikerer nemlig at forvirre og “gemme” dine produkter ved at navngive forkert. Tænk grundigt over hvad du kalder dine kategorier, så du er sikker på ingen kommer i tvivl om hvad der gemmer sig, når de klikker på det kategorilink.

Den anden ting er hele søgemaskineoptimeringen – der er nemlig stor forskel på hvor mange der søger på forskellige ord. Der er fx flere der søger på “vandhaner” end fagudtrykket “armaturer”. Ligeledes er der flere der søger på “robotplæneklippere” end på “automatiske plæneklippere”. Vælg de ord flest ville bruge – for dine kategori sider kommer til at rangere i søgemaskinerne.

Dine kategorisider kommer kun til at rangere, hvis du sørger for at lave en god kategoribeskrivelse. Den kategoribeskrivelse skal helst være ret uddybende – sæt eventuelt en kort tekst på en 50 – 100 ord i toppen, og skriv så en 200 – 300 ord i bunden af kategorisiden. Google vil elske dig for det.

Url strukturen

Dette punkt hænger ret meget sammen med valg af platformen – da det er ikke sikkert dit  webshop system kan håndtere mine forslag.

En url er din “webadresse”. Det vil sige en url er fx denne: http://clickstarter.dk/profil/brianbrandt.

Det er vigtigt, at du gør den både brugervenlig (læsbar) og rig på dine vigtigste søgeord.

Du skal opnå en så kort url som muligt, uden at blive uforstående. Du skal udvælge en struktur, der beskriver dine kategorier og produkter bedst muligt – derfor hænger det sammen med dine kategorinavne.

Jeg vil bruge en skobutik med navnet “SkoPusheren” som eksempel i mine forslag til url struktur. De er forhandler af mærket “Converse”, og de har en skotype de kalder “All star”, i farverne “blå” og “grøn”. Mit forslag til en optimal url struktur er så:

Forside – http://skopusheren.dk/

Mærke kategori – http://skopusheren.dk/converse/

Sub Mærke kategori – http://skopusheren.dk/converse/all-star/

Produktet i blå – http://skopusheren.dk/converse/all-star/blaa/

Produktet i grøn – http://skopusheren.dk/converse/all-star/groen/

Produktkategori – http://skopusheren.dk/sko/

Det kan selvfølgelig variere hvordan dit CMS håndterer urls, og ovenstående er i en perfekt verden – men det er desværre ikke altid muligt.

Bemærk også, at jeg ikke har brugt æ, ø og å i mine urls – det er et meget stort fy fy at bruge. Jeg kunne give dig en lang teknisk forklaring – men stol bare på mig når jeg siger, at du skal lade være med at bruge æ, ø og å – både i din url, men også i dine billede-fil-navne.

Produkt og kategori tekster

Det er vigtigt at du holder to ting for øje, når du skriver dine produkttekster. Du skal skrive så informativt, så dine besøgende har alle informationerne der skal til for at træffe en beslutning om at købe dit produkt. Du må ikke udlade noget – for så klikker de sig over til konkurrenten der har skrevet den information de leder efter.

Det andet er, at du skal skrive unik tekst – på hver eneste produkt. Jeg vil sætte vigtigheden af det på højde med Moses Ti Bud i de gamle dage.

  1. Du må ikke genbruge den samme tekst.
  2. Du må ikke bruge teksten fra dine leverandører.
  3. Du må ikke kopiere teksten fra dine konkurrenter.

Okay – det var ikke ti bud – men tre er vist også nok til at understrege min pointe. Google har et begreb de kalder “Duplicate Content” – oversat til dansk “duplikeret indhold”. Jeg tror endnu ikke jeg er stødt på en webshop der ikke har duplicate content. De hyppigste årsager til duplicate content jeg ser:

  • Et produkt i 10 forskellige farver har den samme produkttekst pånær farven der skifter
  • Leverandørens tekster er brugt – men også brugt af de 5 andre konkurrenter
  • Der er ingen tekst på produktsiden, andet end en overskrift og pris
  • En kategori består af så mange produkter, at det spredes over 5 – 10 – 100 kategorisider der alle er ens pånær produktoverskrifter

Du tænker så nok, at det er da meget normalt – at det gør alle dine konkurrenter. Så lad mig fortælle dig en meget stor hemmelighed – så gør de det fuldstændig forkert. Det er hele årsagen til, at du har en chance for at komme meget langt foran dine konkurrenter, for du har lige læst dette.

Det sidste punkt omkring kategorisider der spredes over mange sider på grund af mange produkter, kræver en lidt mere teknisk løsning. Google er klar over problemet, og har derfor skabt en kode de kalder for “canonical tag”. Du skal have alle dine kategorisiders side 2, 3, 4 og så videre til at have “canonical tag” der peger på din side 1. Tag fat i din udvikler og få ham til at lave det.

Duplicate content er et stort problem, og det er vigtigt at du tager problemet alvorligt.

Produktbilleder

Det er en selvfølge, at gode og klare billeder er vigtigt – da det jo nærmest er den eneste visuelle ting du kan benytte. Video er mange stadig bange for at bruge – selvom jeg er sikker på vi en dag i fremtiden ser catwalks og produkt demonstrationer på alle webshops. Internethastigheden er blevet hurtig nok til det. Se for eksempel hvordan Zappos gør det.

Et stort fy fy i webshop verdenen, er at kopiere andre webshops billeder. Jeg ser det faktisk gjort i ret stor stil – ofte fordi folk ikke er klar over reglerne. De tænker, at de andre webshops sikkert har billederne fra deres leverandør, og så kan de jo ligeså godt tage dem der. Det er et farligt spil – for selvfølgelig er mange billeder fra leverandøren – men i mange tilfælde, er det faktisk billeder webshoppen selv har taget. De har måske også fået fjernet baggrunden eller lavet andre forbedringer på billederne. I flere tilfælde har de brugt penge og ressourcer på at få bedre billeder, og så er det dælme irriterende at andre bare stjæler dem. De har også loven på deres side, og kan sende store regninger til dig på grund af det – så lad være med at stjæle billeder fra andres webshops.

Søgemaskineoptimeringen

Søgemaskineoptimering har en meget væsentlig faktor der spiller ind – søgeord. De rigtige søgeord. Relevante søgeord – og ikke mindst mange af dem.

Basalt set skal du tænke, at jo flere forskellige slags ord du skriver i din webshop, jo flere søgeord kan du findes på i Google. Hvis du vil findes på “Converse All Star”, så skal det også stå på din webshop.

God produkttekst

En god produkttekst, eller landingsside for et brand eller andet, bør indeholde det relevante søgeord adskillige gange, og så en hulens masse relaterede ord. Et eksempel kunne være “Converse All Star”, hvor du tilknytter relaterede ord som “sneakers”, “streetsko”, “sko i jeans materiale”, “flade sko”, etc .

Vil du rangere godt på det søgeord i Google, skal du for optimal indsats gøre følgende:

  • Skrive en tekst på 300 – 400 ord
  • Teksten skal indeholde “Converse All Star” flere gange
  • Indeholde et billede af “Converse All Star” sko
  • Billedet skal have et “ALT” tag, hvor “Converse All Star” bør indgå
  • Linke til en side om Converse All Star, både internt og eksternt
  • Have “Converse All Star” først i Title Tag’et
  • Skrive en god “Meta description”, en tekst der sælger siden

Hvis du ikke ved hvad de sidste 2 punkter betyder, så læs om dem i vores ordbog – Hvad er et Title Tag og Meta Description.

Det varierer hvordan du taster Title Tag og Meta Description ind i dit CMS, men ethvert godt CMS bør have muligheden for at lave unikke for hver enkel side.

Det var mange ting at huske på når du skriver produkttekster og starter ud – men når tingene først er sat rigtigt op en gang, så er det kun produktteksterne der skal tænkes over – og det er da lige til at overkomme (med mindre du har flere tusinde produkter).

Kunne du tænke dig et mini-kursus i at skrive gode produkttekster, så kommer jeg gerne ud og holder et for dig og din virksomhed. Ring på 27 11 28 48, eller brug kontaktsiden

læs resten af artiklen

ga-apps-gallery.png

Google Analytics tracking på subdomæner eller blogs

Vi satte en blog op for en kunde den anden dag, som blev lagt på et “subdomæne” – altså blog.domæne.dk. Det der er vigtigt når det sættes op, er at du har fuld styr på hvordan din Google Analytics tracker dine besøgende.

Specifikt så ville vi på analytics have vores WordPress blog (der ligger på blog.domæne.dk) til at optræde som en naturlig del af hoved hjemmesiden (www.domæne.dk), men vi ønskede stadig at være i stand til helt at kunne filtrere bloggen fra vores hovedhjemmeside, sådan at vi kunne se trafikken til og fra bloggen adskilt.

Det er lidt forvirrende at læse så lad mig give et eksempel.

En besøgende kommer ind på hovedsiden(www.domæne.dk) via et vilkårligt link, dette vises i analytics som et besøg til “/” aka. “root”. Fra hovedsiden er der et link (i navigationsmenuen) over til vores blog (blog.domæne.dk), dette link klikker den besøgende på og dette mærkes i analytics også som et besøg til root, hvilket teknisk set er korrekt da det er root på et subdomæne.

Disse to resultater kan vi som brugere af analytics ikke skælne imellem uden en smule modifikation.

Bland ikke subdomain og crossdomain sammen

Det er ikke et ukendt problem og der findes også en del løsningsforslag, man skal dog passe på at man ikke blander subdomain med crossdomain konfigurering, da crossdomain Analytics konfigurationen ikke vil hjælpe noget som helst i denne sammenhæng, og Googles egen subdomæne løsning løser heller ikke vores specifikke problem her.

Starten på løsningen er godt nok at følge Googles løsning, man skal ændre sin tracking kode fra:

 

<script type=”text/javascript”>

var _gaq = _gaq || [];

_gaq.push([‘_setAccount’, ‘UA-12345678-1’]);

_gaq.push([‘_trackPageview’]);

(function() {

var ga = document.createElement(’script’); ga.type = ‘text/javascript’; ga.async = true;

ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl’ : ‘http://www’) + ‘.google-analytics.com/ga.js’;

var s = document.getElementsByTagName(’script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);

})();

</script>

 

til:

 

<script type=”text/javascript”>

var _gaq = _gaq || [];

_gaq.push([‘_setAccount’, ‘UA-12345678-1’]);

_gaq.push([‘_setDomainName’, ‘domæne.dk’]);

_gaq.push([‘_trackPageview’]);

(function() {

var ga = document.createElement(’script’); ga.type = ‘text/javascript’; ga.async = true;

ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl’ : ‘http://www’) + ‘.google-analytics.com/ga.js’;

var s = document.getElementsByTagName(’script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);

})();

</script>

 

Dette er Googles egen ændring i forhold til subdomæne analytics. Jeg kan ikke se det gør nogen forskel i slutresultatet, da vi stadig befinder os på det samme domæne, men jeg vælger at tro på at Google har sine egne grunde til den.

Med denne løsning implementeret er vi i den tilstand jeg beskrev i starten, altså ingen forskel på www.domæne.dk og blog.domæne.dk.

Nu kommer mine krumspring:

 

erstat linjen:

 

_gaq.push([‘_trackPageview’]);

 

med:

 

var loc =document.location.href;

_gaq.push([‘_trackPageview’, ‘blog’ + loc.substring(loc.lastIndexOf(“/”), loc.length)]);

 

nu vil Google analytics i stedet for at skrive “/” når der klikkes på din blog, skrive “blog/” og det kan man let filtrere fra i sine analytics resultater.

Hvis man ønsker der skal stå noget andet end “blog/” så kan man bare ændre ‘blog’ delen i mit løsnings forslag til den ønskede formulering, husk dog at overholde konventionen for URLer, bare for god ordens skyld.

Med denne løsning ser analytics resultaterne mere ordentlige ud, dog vil der stadig være et “problem” i at skift mellem hoved domæne og sub domæner vil fortolkes af analytics som henvisninger i stedet for direkte trafik, dette problem har jeg ikke fundet en løsning på endnu, men jeg skriver det her hvis jeg finder en.

læs resten af artiklen

Scholar1.png

Google Scholar – en overset service

Google Scholar er Googles tiltag til at hjælpe dig med at finde sider på nettet hvor anderkendte videnskabelige tekster, der er relevante for søgningen, er direkte tilgængelige eller hvor samme videnskabelige rapporter er citerede.  Hvis der er søgt på fraser fra større skrifter der er beskyttet af ophavsretten vil Google Scholar som regel vise dig hjemmesiden hvor materialet kan købes.

Hvis en normal Google søgning er af særlig videnskabelig karakter vil Google Scholar resultaterne kunne ses i toppen af dine normale søgeresultater, ganske som vi kender det med Google Places og Google Maps.

For at folk skal kunne finde ens tekster igennem Google Scholars skal de registreres deri. Google gør selvfølgelig sit til at notificere de originale forfattere af tekster som skulle indekseret af googlebot, men da en stor del af skrifter på nettet enten ikke kan tilgås af den normale webcrawleren, eller det ikke er tydeligt for webcrawleren hvem forfatteren af skriften er, så er det for det meste op til forfatteren selv at gøre krav på sit arbejde under sin Google Scholar bruger. Med det sagt, så bliver der selvfølgelig automatisk tillagt en eller flere forfattere til hver tekst i Google Scholars resultater der ikke er blevet gjort krav på, det vil bare ikke altid være den rigtige forfatter.

Hvordan kan Google Scholars så hjælpe dig i sammenhæng med SEO? Jeg har selv først for nyligt opdaget dette system, så jeg har sikkert ikke tænkt på alle mulighederne endnu, men jeg er dog kommet på nogle stykker.

Linkbuilding:

Enhver side der citerer noget af dit arbejde er et oplagt sted at få et link fra. Som regel vil der være tale om sider der har med det samme eller et tangerende emne at gøre, så værdien af linket vil også være høj. Specielt for universiteter, vil det være oplagt at linke til denne type tekster, og så har du pludselig .edu links.

Profilering:

At have alt sit arbejde tilgængeligt via én hjemmeside er altid praktisk og hvis du har en offentlig profil i Google Scholars, har du også en vis kontrol over hvor på nettet folk vil finde dit materiale. Dette er især praktisk hvis du ikke selv har en forhandlings hjemmeside men sælger via tredjeparter.

Mogens Nielsens profil på Google Scholar

Derudover kan man også fremstå mere troværdig eller velvidende om et emne via en offentlig Google Scholar profil, da der findes grafer og tal for hvor meget og hvor mange der citerer ens arbejde.

Hele servicen er selvfølgelig gratis men har også en noget indskrænket målgruppe. Det er et uvurderligt værktøj for professorer, studerende og forfattere klart, men for SEO folk som os, svært at sige, men jeg syntes der er nogle muligheder i det.

læs resten af artiklen

splittest-af-e-maerket.png

Splittest af e-mærket

E-mærket har været meget diskuteret, og jeg har tidligere set folk lave nogle splittest på e-mærket, med meget varierende resultater – så da vores kunde spurgte, om de skulle abonnere på e-mærket, var der ikke andet for, end at sætte en splittest op.

Webshoppen har et meget bredt sortiment af produkter (3000+ produkter) og målgruppen er primært kvinder.

Placering af e-mærket

Vi placerede e-mærket øverst i højre kolonne – lige over indkøbskurven, så den var meget synlig. Mærket blev også placeret på alle sider i tjek-ud processen. Så den var ikke til at tage fejl af, når man surfede rundt og skulle købe.

Opsætning af splittest af e-mærket

Vi lavede en rimelig simpel splittest. Halvdelen der kom ind på websitet – uanset landing page – så e-mærket. Den anden halvdel så ikke e-mærket.

Vi havde ingen andre splittest kørende i samme periode.

Testen

Selve testen kørte fra d. 3. januar til d. 17. januar.

Splittest af e-mærket

Splittest af e-mærket (klik for stort billede)

Splittesten viste meget anderledes resultater de første par dage, end afslutningen. Det er meget normalt de første par dage, at en splittest giver vilde resultater – så ingen grund til bekymringer der.

Den blå streg er “uden e-mærket” og den orange er “med e-mærket synlig”.

Du kan se på grafen, at “med e-mærket” ret hurtigt endte med at føre, og lå i en del dage som en rimelig klar vinder. Det endte dog med, ikke at være en ret stor forbedring i sidste ende. Vi sluttede testen efter 14 dage, selvom der ikke blev udråbt en klar vinder.

Konklusion på splittesten

Konverteringsraten var over splittestens forløb på 0,17% højere med e-mærket – en forbedring på 5,44%. Ikke noget at råbe vildt hurra for – men ikke desto mindre en forbedring – og en der over et år faktisk løber i væsentlig andel for vores kunde.

Derfor har vi valgt at bibeholde e-mærket – også udfra den observation, at den igennem hele forløbet har lagt over “uden e-mærket”.

læs resten af artiklen

Lokal Online Marketing Foredrag

Formål

Formålet med disse workshops indenfor online marketing, er at ruste din indsats i lokalmiljøet ved at satse på online mediet. Det kan være sidste udvej for lokale virksomheder der fortsat mister salg på grund af større byer der både trækker befolkning til sig – men også større butikker.

Følgende 4 workshops vil behandle emner, der kan sætte skub i brugen af online mediet til at skabe mersalg og fortsat kunne køre sin forretning med positive resultater.

Hvad er “Lokale søgninger” i Google

Dato: 6. marts 2012 – kl. 15.00 til 17.30
Sted: Skovpavillonen – Petersmindevej 10, 6900 Skjern
Pris: 295 kroner ex. moms

Google har introduceret en række nye elementer til deres søgemaskine, herunder ”lokale søgninger”. Det er noget man som en virksomhed der er afhængig af lokalmiljøet skal tage meget seriøst. Et eksempel kunne være en frisør – hvis frisøren ikke kommer frem i ”lokale søgninger”, mister hun kunder til de andre frisører der er med.

Det er muligt at ”tilmelde” sig Googles ”lokale søgninger” – det viser vi med denne workshop hvordan man gør, og hvordan man gør det på den rigtige måde.

Program

30 minutter                  Hvad er ”lokale søgninger” i Google

30 minutter                  Succeshistorier – hvad gjorde de rigtigt

30 minutter                  Hvordan kommer jeg i gang med ”lokale søgninger”

60 minutter                  Spørgsmål og netværk

Tilmeld dig dette foredrag


Facebook og Brand overvågning

Dato: 12. april 2012 – Kl. 15.00 til 17.30
Sted: Skovpavillonen – Petersmindevej 10, 6900 Skjern
Pris: 295 kroner ex. moms

Skal du, eller skal du ikke have en Facebook side. Det spørgsmål vil vi svare på med denne workshop. Tilknyttet det spørgsmål vil vi snakke om ”brand overvågning”, og hvad det kan betyde for dit brand, hvis du ikke holder øje med det på internettet.

Det er muligt at overvåge sit brand på internettet, så du hurtigt kan tage affære, hvis folk snakker negativt om dit brand. Det fortæller vi om hvordan kan lade sig gøre på denne workshop.

Program

30 minutter                  Facebook – to do or not to do

30 minutter                  Brand overvågning, hvordan kommer jeg i gang

30 minutter                  Succeshistorier – hvad gjorde de rigtigt

60 minutter                  Spørgsmål og netværk

Tilmeld dig dette foredrag


Skal jeg have en webshop eller ej ?

Dato: 8. maj 2012 – Kl. 15.00 til 17.30
Sted: Skovpavillonen – Petersmindevej 10, 6900 Skjern
Pris: 295 kroner ex. moms

Denne workshop vil behandle spørgsmålet, om det vil være fornuftigt at starte en webshop for at kunne sælge varer / service på internettet.

Workshoppen vil indeholde snak om muligheder, hvad andre har gjort og hvordan det kan lade sig gøre at få succes med en webshop, selvom man ligger lokalt. Ligeledes en snak om gode råd til hvordan du kommer i gang med en webshop, hvis du finder det aktuelt for dig.

Program

30 minutter                  Hvad er potentialet i en webshop

30 minutter                  Succeshistorier – hvad gjorde de rigtigt

30 minutter                  Hvordan kommer jeg i gang med en webshop

60 minutter                  Spørgsmål og netværk

Tilmeld dig dette foredrag


Skab meromsætning for din online indsats

Dato: 6. juni 2012 – Kl. 15.00 til 17.30
Sted: Skovpavillonen – Petersmindevej 10, 6900 Skjern
Pris: 295 kroner ex. moms

Bruger du din hjemmeside rigtigt? Ved du egentlig hvad formålet med din hjemmeside er? Kan dine besøgende finde ud af at bruge din hjemmeside? Skal du bruge QR koder? Skal du have en online kundeklub?

Det er spørgsmål vi vil berøre på denne workshop. Vi dykker ned i hvad ens hjemmeside bør bruges til, og hvordan du effektiviserer den til at skabe mere overskud på bundlinien.

Program

30 minutter                  Hvad er en god hjemmeside?

30 minutter                  Succeshistorier – hvad gjorde de rigtigt

30 minutter                  Hvordan effektiviserer jeg min hjemmeside?

60 minutter                  Spørgsmål og netværk

Tilmeld dig dette foredrag


Tilmeld dig et (eller flere) foredrag

Her har du mulighed for at tilmelde dig de enkelte foredrag. Du må gerne tilmelde dig flere på en gang.

læs resten af artiklen

kondomaten.png

Episode 06 – Interview om Kondomaten og WordCamp

ClickCast er stadig i en slags beta for mig, og jeg eksperimenterer stadig med formen på podcastet. Denne gang har jeg leget med ideen om at have flere interviews om forskellige aktuelle nyheder.

Det er den form jeg synes er mest spændende, og jeg håber du har det på samme måde. Kom meget gerne med kommentarer herunder til om du også synes det er vejen frem. Perspektivering: Det at jeg har siddet og snakket alene de sidste par episoder har nok været lidt for monotomt.

Morten Vadskær fra Kondomaten

Morten lavede et fedt PR stunt i sidste uge, hvor han gav et tilbud til Nicolai Wammen på grund af hans formodede sidespring. Hør om hele den historie i ClickCast.

Find Kondomaten her, og de sælger kondomer

Mark Thomas Gazel fra WordCamp

WordCamp er et 2 dages arrangement i weekenden, hvor du kan komme og høre foredrag om forskellige muligheder med WordPress CMS. Mark fortæller hvad der snakkes om og at tilmeldingen er åben frem til kl. 23.59 i aften (fredag d. 11. nov).

Tilmeld dig WordCamp her – Du kan også læse om programmet derinde.

God fornøjelse med dette afsnit af ClickCast podcastet.

Varighed: 25 minutter

læs resten af artiklen