Cases

ga-apps-gallery.png

Google Analytics tracking på subdomæner eller blogs

Vi satte en blog op for en kunde den anden dag, som blev lagt på et “subdomæne” – altså blog.domæne.dk. Det der er vigtigt når det sættes op, er at du har fuld styr på hvordan din Google Analytics tracker dine besøgende.

Specifikt så ville vi på analytics have vores WordPress blog (der ligger på blog.domæne.dk) til at optræde som en naturlig del af hoved hjemmesiden (www.domæne.dk), men vi ønskede stadig at være i stand til helt at kunne filtrere bloggen fra vores hovedhjemmeside, sådan at vi kunne se trafikken til og fra bloggen adskilt.

Det er lidt forvirrende at læse så lad mig give et eksempel.

En besøgende kommer ind på hovedsiden(www.domæne.dk) via et vilkårligt link, dette vises i analytics som et besøg til “/” aka. “root”. Fra hovedsiden er der et link (i navigationsmenuen) over til vores blog (blog.domæne.dk), dette link klikker den besøgende på og dette mærkes i analytics også som et besøg til root, hvilket teknisk set er korrekt da det er root på et subdomæne.

Disse to resultater kan vi som brugere af analytics ikke skælne imellem uden en smule modifikation.

Bland ikke subdomain og crossdomain sammen

Det er ikke et ukendt problem og der findes også en del løsningsforslag, man skal dog passe på at man ikke blander subdomain med crossdomain konfigurering, da crossdomain Analytics konfigurationen ikke vil hjælpe noget som helst i denne sammenhæng, og Googles egen subdomæne løsning løser heller ikke vores specifikke problem her.

Starten på løsningen er godt nok at følge Googles løsning, man skal ændre sin tracking kode fra:

 

<script type=”text/javascript”>

var _gaq = _gaq || [];

_gaq.push([‘_setAccount’, ‘UA-12345678-1’]);

_gaq.push([‘_trackPageview’]);

(function() {

var ga = document.createElement(’script’); ga.type = ‘text/javascript’; ga.async = true;

ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl’ : ‘http://www’) + ‘.google-analytics.com/ga.js’;

var s = document.getElementsByTagName(’script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);

})();

</script>

 

til:

 

<script type=”text/javascript”>

var _gaq = _gaq || [];

_gaq.push([‘_setAccount’, ‘UA-12345678-1’]);

_gaq.push([‘_setDomainName’, ‘domæne.dk’]);

_gaq.push([‘_trackPageview’]);

(function() {

var ga = document.createElement(’script’); ga.type = ‘text/javascript’; ga.async = true;

ga.src = (‘https:’ == document.location.protocol ? ‘https://ssl’ : ‘http://www’) + ‘.google-analytics.com/ga.js’;

var s = document.getElementsByTagName(’script’)[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);

})();

</script>

 

Dette er Googles egen ændring i forhold til subdomæne analytics. Jeg kan ikke se det gør nogen forskel i slutresultatet, da vi stadig befinder os på det samme domæne, men jeg vælger at tro på at Google har sine egne grunde til den.

Med denne løsning implementeret er vi i den tilstand jeg beskrev i starten, altså ingen forskel på www.domæne.dk og blog.domæne.dk.

Nu kommer mine krumspring:

 

erstat linjen:

 

_gaq.push([‘_trackPageview’]);

 

med:

 

var loc =document.location.href;

_gaq.push([‘_trackPageview’, ‘blog’ + loc.substring(loc.lastIndexOf(“/”), loc.length)]);

 

nu vil Google analytics i stedet for at skrive “/” når der klikkes på din blog, skrive “blog/” og det kan man let filtrere fra i sine analytics resultater.

Hvis man ønsker der skal stå noget andet end “blog/” så kan man bare ændre ‘blog’ delen i mit løsnings forslag til den ønskede formulering, husk dog at overholde konventionen for URLer, bare for god ordens skyld.

Med denne løsning ser analytics resultaterne mere ordentlige ud, dog vil der stadig være et “problem” i at skift mellem hoved domæne og sub domæner vil fortolkes af analytics som henvisninger i stedet for direkte trafik, dette problem har jeg ikke fundet en løsning på endnu, men jeg skriver det her hvis jeg finder en.

læs resten af artiklen

splittest-af-e-maerket.png

Splittest af e-mærket

E-mærket har været meget diskuteret, og jeg har tidligere set folk lave nogle splittest på e-mærket, med meget varierende resultater – så da vores kunde spurgte, om de skulle abonnere på e-mærket, var der ikke andet for, end at sætte en splittest op.

Webshoppen har et meget bredt sortiment af produkter (3000+ produkter) og målgruppen er primært kvinder.

Placering af e-mærket

Vi placerede e-mærket øverst i højre kolonne – lige over indkøbskurven, så den var meget synlig. Mærket blev også placeret på alle sider i tjek-ud processen. Så den var ikke til at tage fejl af, når man surfede rundt og skulle købe.

Opsætning af splittest af e-mærket

Vi lavede en rimelig simpel splittest. Halvdelen der kom ind på websitet – uanset landing page – så e-mærket. Den anden halvdel så ikke e-mærket.

Vi havde ingen andre splittest kørende i samme periode.

Testen

Selve testen kørte fra d. 3. januar til d. 17. januar.

Splittest af e-mærket

Splittest af e-mærket (klik for stort billede)

Splittesten viste meget anderledes resultater de første par dage, end afslutningen. Det er meget normalt de første par dage, at en splittest giver vilde resultater – så ingen grund til bekymringer der.

Den blå streg er “uden e-mærket” og den orange er “med e-mærket synlig”.

Du kan se på grafen, at “med e-mærket” ret hurtigt endte med at føre, og lå i en del dage som en rimelig klar vinder. Det endte dog med, ikke at være en ret stor forbedring i sidste ende. Vi sluttede testen efter 14 dage, selvom der ikke blev udråbt en klar vinder.

Konklusion på splittesten

Konverteringsraten var over splittestens forløb på 0,17% højere med e-mærket – en forbedring på 5,44%. Ikke noget at råbe vildt hurra for – men ikke desto mindre en forbedring – og en der over et år faktisk løber i væsentlig andel for vores kunde.

Derfor har vi valgt at bibeholde e-mærket – også udfra den observation, at den igennem hele forløbet har lagt over “uden e-mærket”.

læs resten af artiklen