Vil du have sparring med Brian Brandt? Find dit behov her.

Forretningsgrundlag og forretningsplan

Den komplette guide til ehandel

Skrevet af Brian Brandt fra Clickstarter

Kapitel 1

Har du et forretningsgrundlag for en webshop ?

Der er rigtig mange der starter en webshop i disse dage, lige fra iværksættere til detailbutikker. Iværksætterne gør det ofte fordi de bare ikke kan lade være, hvorimod detailbutikkerne ofte gør det for at overleve.

Begge udgangspunkter gør, at der ikke altid er ret meget tanke bag beslutningen om at starte. For er der overhovedet et forretningsgrundlag – og har man overhovedet egenskaber og ressourcer til at gøre det. Den største fejl folk begår, er at tro at en webshop er noget der lige kan gøres ind imellem og i aftentimerne. Det kan det såmænd godt gøre, men så skal du bare ikke forvente succes.

Den anden dag mødtes jeg med en der havde startet sin shop for næsten 3 år siden – og han levede stadig ikke af det. Han skal dog have et skulderklap, for at holde ved sin drøm om webshoppen. Hvorfor var han ikke gået fuldtid spørger du sikkert ?

Markedet var simpelthen alt for lille. Han solgte noget meget specifikt udstyr, til en meget lille målgruppe. Det var udstyr til institutioner og den slags – og han havde stadig ikke kunne knække den nød, at alle institutioner køber ind via de store indkøbskæder. Noget de er underlagt fra kommunernes side. Så målgruppen endte med at være enkelte private, der kunne bruge udstyret i meget sjældne situationer.


Vil du sælge det alle andre sælger ?

Vil du starte ud med at sælge herretøj på nettet, så er der ikke nogen tvivl om, at der er et marked. Nethandlen fortsætter også bare med at stige eksplosivt, i 2012 satte vi rekord med 55 mia. og 2013 slår den rekord igen. Det tal kommer til at stige endnu mere de næste par år. Udfordringen er bare, at hundredevis af andre har fået samme ide som dig. Hvordan har du tænkt dig, at skille dig ud. Hvad er dit grundlag for at starte?

Hvis du tror, at du bare kan oprette en Dandomain shop, smide et standard design på, og så triller pengene ind på kontoen – så kommer du også til at stå om 3 år, og stadig drømme om den fuldtidsstilling i din egen webshop. Der skal mere til. Det kræver hårdt arbejde, en god portion erfaring og så evnen til at skille sig ud.

Denne blog kommer til at handle om, at strikke en god gennemarbejdet webshop sammen, hvordan du kan optimere din shop og ikke mindst, hvordan du via online markedsføring kan hente de vigtige kunder ind.

Alle kan sælge jeans!

Cloakroom skiller sig ud med at være din personlige stylist!

Forretningsplan til webshop

En ting jeg har oplevet rigtig mange springe over er forretningsplanen. Det er virkelig ikke smart. Om det skyldes, at Martin Thorborg for nogle år siden, sagde at forretningsplaner skulle brændes eller folk ikke ønsker at ligge tiden i det strategiske arbejde, skal jeg lade være usagt.

Det er dog bare ikke en god ide, at springe det over. For det er en meget vigtig del inden du starter din webshop. Det er hele grundlaget for din forretning, der skal ligge i den forretningsplan.

Hvorfor forretningsplan

Uden en forretningsplan, har du ingen struktur på hele den proces du skal igennem. I forretningsplanen ligger der en køreplan for, hvad og hvordan du skal foretage dig, hvordan og du har en analyse af, om der overhovedet er et grundlag. Husk at være ærlig i processen – ofte har du en tendens til at gøre ting mere positive i dit favør, end realiteterne egentlig er.

En anden årsag, er at når du skal ud og kontakte leverandører, så vil de tage dig langt mere seriøst, hvis du kommer med en gennemarbejdet forretningsplan. En plan der tager højde for de faldgruber, som kan komme undervejs. Leverandører indenfor de fleste genrer, modtager henvendelser fra folk der vil starte webshops, næsten hver eneste dag. Du bliver nødt til at skille dig ud – ellers ender du i ”slettet” mappen af deres indbakke.

Hvad indeholder forretningsplanen

Det kan variere, hvad du bør have med i en forretningsplan, alt efter hvilke produkter du skal sælge. Her er dog lige en liste, med nogle ting du bør huske at have med.

Idé grundlaget

Det er vigtigt, at du finder ud af, hvorfor du skal starte denne webshop – hvad er ideen med det.

Liste over samarbejdspartnere

Det er godt, lige at have en liste med de folk du skal arbejde sammen med. Det er folk som revisorer, advokater, bank og gerne en liste over alle de leverandører du kunne tænke dig. (den liste bliver selvfølgelig længere med tiden).

Målgruppe og markedsanalyse

Du skal have kigget på din målgruppe. Hvilket køn, hvilken alder, uddannelse, indkomst, livsstil og lignende. Jo mere du kan spore dig ind, jo nemmere får du det når du skal markedsføre. Derefter kigger du på, hvor stort markedet er. Brug gerne www.dst.dk til at finde antallet af personer i målgruppen. Sælger du til ledige, så ring til en a-kasse og find ud af antallet af ledige. Gør dit arbejde grundigt her, og vær ærlig omkring det. For det er her du kan brænde nallerne, hvis du er for positiv.

Hvorfor skiller du dig ud ?

Sovedyret.dk Sovedyret sælger tilbehør, ikke børnetøj.

Dette punkt er specielt vigtigt, hvis du skal sælge produkter, som der allerede er 50 andre shops der gør. Du skal finde din niche og din egen historie – så du skiller dig ud og bliver kendt for noget specielt. Find gerne på noget crazy. Skriv en sjov bog, start en ”bevægelse”, skab dit ”tribe” (læs Seth Godins bog om tribes).

Konkurrent oversigt

Du skal ikke koncentrere dig om dine konkurrenter. Jeg personligt vil dog gerne lige kende deres styrker og svagheder når vi starter. På den måde kan jeg lure lidt en gang imellem, om de har skruet op for deres indsats – og hvem der rykker frem. Det kan også være med til, at se om du har glemt nogle ting, når du selv udvikler din forretning. Hold op med at gøre præcis som dine konkurrenter gør – du kommer ikke forrest, ved at gøre som de andre. Du må gerne blive inspireret – men gør tingene på din egen måde.

Budget

Du kommer ikke uden om at skulle lave et skud i tågen på, hvad du kommer til at omsætte. Hop ind i Excel, sæt 12 måneder op, sæt et omsætningstal, varelager, reklameomkostninger og administrationsomkostninger for hver måned. Summer det hele op, og se om du har overskud i din forretning efter 12 måneder.

Det er ofte her, at du kan få øjnene op for, om det bliver en sjov forretning eller ej. Budgetter er ofte at stikke en finger i luften – men det er faktisk ret sundt at kigge på, om du når dine budgetter hver måned.

Under budgettet kan du også smide dine etableringsomkostninger. På den måde, kan du finde frem til, hvornår du har et break even på dine start omkostninger. Etableringsomkostninger kan være kassekredit, indkøb af varelager, webshop produktion og lignende.

Eksempel på udgifter til en webshop

Der er en lang række udgifter - ikke bare til etableringen, men også løbende. Der er NETS abonnement, månedlige hosting omkostninger, bogholder, revisor til årsregnskabet, marketing, løn, emballage, kontorartikler og uforudsete udgifter.
Herunder kan du se et Excel ark, hvor jeg har prøvet at samle de "faste" udgifter du kommer til at få.

Du kan hente Excel arket til fri afbenyttelse her (og justere dine tal)

webshop budget

Skal forretningsplanen brændes bagefter ?

Jeg mener ikke du skal brænde den. Det er et værktøj, som jeg ikke mener du kan undvære. Der er dog ingen tvivl om, at forretningsplanen ændrer rigtig meget karakter undervejs. Du bliver klogere, og markeder skifter. Husk at kigge på den en gang imellem - specielt om du overholder dine budgetter.

Del på:
Petersmindevej 10, 6900 Skjern +45 27 11 28 48 mail@clickstarter.dk