Vil du have sparring med Brian Brandt? Find dit behov her.

Design af din webshop

Den komplette guide til ehandel

Skrevet af Brian Brandt fra Clickstarter

Kapitel 4

Design af din webshop

Designet på din webshop har rigtig mange aspekter. Det skal give folk en god oplevelse, skabe tillid til din webshop og kunne præsentere dine produkter på en visuel pæn måde.

Dette er et område, hvor du ikke må tage let på tingene. Du skal ikke bare vælge et standard design i den shop platform du har valgt. Det er for banalt og kommer ikke til at skille sig ud. Jeg mener ikke du kan komme udenom, at skulle hyre en god webshop designer.

Lav ikke den fejl, at du vælger et grafisk bureau, som aldrig har designet til webshops før. Der er milevidt forskel på en webshop, website og brochure design. Som i herfra og til månen. Hyr folk der kender til begreber som usability, konverteringsoptimering og har tidligere erfaring med design til ehandel. Det kan have en dramatisk effekt på din shop, at du får et godt design.

Det er svært at definere præcist, hvad der udgør et godt webshop design, men der er en række elementer, som der bør fokuseres på – og dem vil jeg prøve at bearbejde i denne artikel.

Logo

Det er rigtig vigtigt at have et unikt og fængende logo. Det kommer til at optræde rigtig mange steder på nettet. Det optræder på webshoppen, sociale medier, i pressemeddelelser, på affiliate sider, i dine emails, på din bil, brevpapir, visitkort og sikkert hundrede andre steder. Derfor skal det optræde professionelt.

Det kan godt betale sig, at ofre lidt ekstra penge på at skaffe en skarp grafiker, som kan give dig en række forslag. Det skal understøtte det signal du gerne vil sende til omverdenen. Mine kollegaer på Ørskov Grafisk har nogle virkelig skarpe logo designere.

Tag fat i Morten Skovbjerg (ms@oerskov.dk), som er super skarp til logoer.

Professionelt grafisk udtryk

Der ligger rigtig meget arbejde i, at have valgt de rigtige farver til at spille sammen. Dygtige grafikere sætter ikke farver sammen tilfældigt – de er nøje valgt ud fra års erfaring med farver, NCS farvecirkel og komplimenterende farver.
Forskellige farver rammer også forskellige målgrupper – så det kan faktisk være lidt af en videnskab. Langt hen ad vejen, kan det dog være godt nok, at du er selvkritisk og få et par trænede grafiske øjne på det.

Skrifttyper kan også have rigtig meget at sige – og vælger du de rigtige skrifttyper (fonte), så kan du næsten undvære farver og billeder. Tænk rigtig meget over, at bruge en læsevenlig skrifttype (og skriftstørrelse) – ellers risikerer du at genere dine kunder mere end godt er.

Produktbilleder

Jeg kan ikke understrege nok, hvor meget gode professionelle produktbilleder betyder for din webshop. Du har ikke en fysisk butik, hvor folk kan føle, røre, lugte og se på varen. Det er dine produktbilleder, som skal sælge varen. Du kan skrive nok så meget tekst, men har du billeder der ligner lort, så får du ikke solgt noget som helst.

De fleste af dine leverandører har sikkert professionelle billeder – og det er langt hen ad vejen fint nok. I nogle brancher er du dog ikke nær så heldig, og der skal du selv tage billederne. Tag din forretning seriøst, og få fat i noget ordentligt udstyr. Tag fat i en fotograf, og få ham til at anbefale noget udstyr. Forvent, at du skal bruge en 8 – 10.000 kroner på et godt digitalt spejlrefleks kamera, lys, stativ og baggrund.

Prøv at tage så mange billeder som muligt i vidt forskellige situationer. Sælger du tøj, så få taget billeder på modeller. Få taget gode nærbilleder af dine produkter, så det er muligt at se overflader og detaljer. Jo mere du kan vise, jo bedre – ellers hopper de bare over til konkurrenten, som har gode produktbilleder.

Navigationen

Det er absolut et af de vigtigste elementer på din webshop, som du kan optimere på i forhold til brugervenlighed. Navigationen skal være intuitiv, overskuelig og ligetil. Du bør bruge ekstra meget tid på at tænke over en struktur i din navigation.

Endnu mere vigtigt er, at du navngiver dine menupunkter korrekt. Der er to faktorer du skal tænke ind. Letforståeligt og søgemaskineoptimering. Lad mig forklare.

Letforståeligt.
Du skal ikke bruge lange kringlede ord, som folk ikke hurtigt kan forstå. Du skal ikke bruge teknisk branchesnak, hvis du vil ramme slutbrugeren. Det skal være korte ord, hvor den besøgende ikke er i tvivl om, hvad der ligger bag det punkt.

Søgemaskineoptimering.
Du skal vide, hvad folk bruger af søgeord, når de søger i Google. Den viden kan gøre dit arbejde i søgemaskinen væsentlig nemmere. Sidder du og skal vælge imellem ”armaturer” eller ”vandhaner”, kan du bruge Googles søgeordsplanlægger til at kortlægge søgevolumen på det. Brug den som har de fleste. Mere om søgemaskine optimering i et andet kapitel.

Det er ikke altid, at letforståelig og søgemaskineoptimering spiller sammen. I de tilfælde må du tage en beslutning, om du vil gå efter trafik, eller om du vil gå efter en god brugeroplevelse. Jeg ville personligt i første omgang gå efter trafikken, men holde et kritisk øje på brugeroplevelsen.

Standarder (konventioner) i din webshop

Jeg vil sige det med det samme – der findes ikke noget entydigt svar på, hvordan design og struktur skal se ud i din webshop. Der er så mange forskellige måder at gøre det på, og ligeså mange forskellige typer af webshops.

Der findes webshops med modetøj, der har alt deres vægt på de grafiske billeder – så findes der VVS shops, hvor det vigtigste er specifikationer. Dertil kommer strikketøj webshops, hvor brugervenligheden på grund af målgruppen er i højsædet.

Dit design bliver faktisk en række af kompromiser du skal igennem, før du ender ud med det rigtig resultat. Jeg vil i denne artikel komme med en række råd, som er baseret på mine mange års erfaring med design af shops.

Overhold standarderne (konventioner)

En standard (også kaldet en konvention) er hvad den gennemsnitlige besøgende er vant til at se rundt om på forskellige webshops de besøger. Disse standarder findes der en lang række af – og jeg vil liste en del af dem op her.

Husk at standarder ændrer sig – og derfor bør dit webshop design også konstant være i udvikling.

Websites er levende organismer, der skal følge tiden, for at kunne overleve.

Logo i top venstre hjørne

Det er det første sted folk kigger når de kommer ind på websitet. Det er her de skaber sig en ide om de er på det rette website.

Logo skal være klikbart

Simpelt – men rigtig mange forventer, at kunne klikke på logoet og komme til forsiden. Derfor skal du aldrig sende dem til andet end det website de forventer at møde forsiden af.

Indkøbskurv i top højre hjørne

Det er blevet en standard, at indkøbskurven kan findes oppe i højre hjørne. Gør den gerne til en kontrast eller på andre måder tydelig skiller sig ud. Dine besøgende skal have meget nemt ved at komme til den, når først varen er lagt i kurven.

Klik giver store billeder

Det er sjældent, at du rent visuelt kan vise et stort nok billede, der gengiver de rette detaljer. Derfor er det blevet standard, at du kan klikke på produktbilledet, og så kommer det op i et nyt vindue i en større størrelse.

Detaljer om produktet

Folk forventer et minimum af detaljer om det du sælger. Det jeg anbefaler du har med på samtlige produktsider er: Navn på produktet, mærket produktet kommer fra, prisen, fragtprisen, leveringstid og lagerstatus.

Tydelig læg i kurv knap

Det er vigtigt, at du laver en tydelig ”læg i kurv” knap. Sørg for en høj kontrast mellem baggrund og knap farve, og placer den centralt i toppen af produktsiden. Hvad du skriver på knappen, så længe du holder dig til standarder som ”læg i kurv”, ”tilføj til kurv” eller lignende – så betyder det ikke så meget.

Jeg spurgte en gang Martin Thorborg, som også er en erfaren ekøbmand – hvad han ville skrive på sådan en knap. I stedet svarede han med et spørgsmål – Hvad vil du have folk til med knappen? Jeg svarede, at jeg vil have dem til at lægge noget i kurven. Godt, så skal du jo nok skrive det. Det er jo elementært. Skriv på dine knapper, hvad det er de skal gøre – mere simpelt kan det jo faktisk ikke siges.

Praktiske oplysninger

Der er en række oplysninger, der altid vil være nogle kunder som leder efter. Har du ikke de sider, kan de finde på at smutte et andet sted hen. Det er sider som: Handelsbetingelser (er også et krav fra Nets), tydelige fragtpriser, kontaktside (med email og telefonnummer) og en Om virksomheden side (folk elsker at læse historien bag).

Der kan sagtens være mange flere, og som nævnt tidligere, så ændrer konventionerne sig ret ofte. Du skal derfor hele tiden sørge for, at din hjemmeside spiller op til dem – en hjemmeside er en levende organisme.

Del på:
Petersmindevej 10, 6900 Skjern +45 27 11 28 48 mail@clickstarter.dk