Vil du have sparring med Brian Brandt? Find dit behov her.

Sider der skal designes i din shop

Den komplette guide til ehandel

Skrevet af Brian Brandt fra Clickstarter

Kapitel 5

Sider der skal designes i din webshop

Køber du et shop system, følger der ofte en række forskellige skabeloner med, som du kan vælge imellem. Det har gjort, at ufattelig mange webshops ligner hinanden, og får det svært ved at skille sig ud.

Det har også bevirket, at rigtig mange glemmer, at der faktisk findes en del forskellige sider der skal designes. Noget som rigtig mange webdesignere glemmer i deres tilbud til køberen, og det giver forskellige forventninger - hvilket i sidste ende betyder en masse sure mennesker.

Jeg vil her i artiklen komme med de sider, som kræver særlig opmærksomhed når der skal designes et shopdesign.

Forsiden

Det er her din webshop skal præsenteres, og de besøgende skal på 2 sekunder, kunne danne sig et overblik, og vide hvad du handler med. Dette er som regel den første side, som webdesigneren producerer, og den som kommer til at danne rammerne for de næste sider. En forside er den vigtigste side du har. Det er den som bliver vist flest gange af alle dine sider. Sørg for at den hiver de vigtigste elementer frem, og giver en overskuelig navigation til alle undersider. Arbejd rigtig meget med din navigation, den er alfa omega for at de besøgende finder de produkter de leder efter.

Statiske sider

I mangel af bedre, kalder jeg dem ”statiske” sider, da det er sider, som sjældent ændrer sig ret meget. Det er sider som handelsbetingelser, faq, om os, kontakt, etc.

De statiske sider kan du så style hver for sig, hvis du vil give den ekstra meget gas på at skille sig ud og være unik, men som regel bare det samme design og så er det overskrift og tekst der skifter.

Kategori sider

En kategori side lister alle dine produkter fra en bestemt kategori, eller ud fra nogle definerede filtre du har sat op. Denne side er rigtig vigtig at du gør dig umage med – for det er her, folk får et overblik over de produkter du har.

Sørg for, at billederne er tydelige, har en overskrift, en pris og en knap til at læse mere om produktet. Eksperimenter med at have en ”tilføj kurv” knap allerede på kategori siden – det har jeg haft gode og mindre gode erfaringer med tidligere.

Husk at fokusere på de eventuelle filtreringsfunktioner du måtte have. Det er langt fra alle de standard måder der findes, som er brugervenlige. Få det brugertestet.

Produkt sider

Dette er siden hvor du kan præsentere dit produkt fra dens allerbedste side. Det er meget vigtigt, at den er letspiselig, så folk nemt kan finde detaljer om produktet, priser, lagerstatus og en tydelig knap til at tilføje den til kurven.

Husk at du bør have en ”popup effekt” på dine produktbilleder, så du kan vise et endnu mere detaljeret billede.

Husk at få alle ting med i designet fra start. Ved du at du skal have Trustpilot anmeldelser ind på siden om nogle måneder, så få det designet ind nu. Ved du, at der kommer video på et tidspunkt, tænk det ind i designet nu.
Hvis du ikke har tænkt tingene ind, kommer det til at ligne en lappeløsning, og så kommer du til at lave et helt redesign på produktsiden.

Søgesiden

Du skal have en søgemulighed på din webshop – og derfor skal du også præsentere det søgeresultat på en side. De fleste genbruger kategori siden, hvilket langt hen ad vejen også er fint.

Overvej dog at gøre lidt ekstra på søgesiden, fx at vise hvor mange resultater der er fundet og på hvilket søgeord. Måske endda kunne foreslå andre søgeord, som relaterer sig til søgningen.

Kurven

Kurven er til for at give den besøgende et overblik over alle de produkter vedkommende har tilføjet kurven. Det er rigtig vigtigt, at den er struktureret og viser alle detaljer, som kunden skal kende til for at tage beslutningen om at gå til betaling.

Rigtig mange smider en hulens masse i kurven, og går derefter ind i kurven for at sortere i det de skal købe. Derfor er det vigtigt, at du lister alle de produkter der er tilføjet. Meget gerne tage et lille billede af produktet med.

Husk detaljer som billede, navn, antal, pris, tilbudspris, samlet pris, moms, fragt og rabatter.

Tjek ud processen

Hvordan tjek ud processen ser ud, afhænger som regel meget af det shopsystem du bruger. Det er ofte her, hvor du via konverteringsoptimering kan hente de bedste resultater. Det er som om, at alle de ”gamle” shopsystemer ikke har tænkt over, at gøre det nemt for folk at betale.

Der skal skabes en flydende betalingsproces, hvor folk skal føle sig trygge hele vejen igennem. Det kan du gøre ved at vise handelsbetingelser, kontaktmuligheder, Trustpilot logo, emærket logo, dankort logoer, etc. Jo mere trygge den besøgende er, jo højere er sandsynligheden for at vedkommende køber.

Processen er delt op i nogle trin du skal gennemføre.
Leveringsoplysninger, kreditkort oplysninger og en kvitteringsside. Dertil kan så kobles fragtmuligheder, rabatkode felter, nyhedsbrev tilmelding, godkendelse af handelsbetingelser, godkendelse af ordreoversigt og lignende.

Nogle vælger at vise det hele på en side, hvilket kaldes en ”one page checkout”, eller bare en side med hele bunken. Jeg er ikke den helt store tilhænger af sådan en ”one page checkout”, for det kan virke meget overvældende for kunden, at skulle forholde sig til så mange detaljer på en gang.

Jeg er mere tilhænger af ”hulemanden” tilgangen, hvor du sørger for, at tage ham i hånden og lede ham igennem hele processen. Det kan gøres ved at du hele tiden viser, hvor i processen kunden er – enten med tal, tekst eller grafik.

Hele vejen igennem tjek ud processen, skal du tænke i ”nice to have”, ”need to have”. Skær alt det væk, som du ikke har brug for. Behøver folk virkelig at se hele handelsbetingelser siden i et step – kunne det ikke bare ligge i en popup og så en tjekboks? Kunne rabatkode feltet ikke have været i ”kurven”, og det samme med fragtvalget?

Less is more i tjek ud processen.

Den perfekt tjek ud

Når jeg laver konverteringsoptimering på en webshop, så er det altid stedet jeg starter med at kigge. Folk sidder klar med kreditkortet og vil bare gerne købe. Desværre oplever jeg altid, at webshops har sat unødvendige hindringer op.

I en perfekt verden, ville du bare have folk til at skrive deres email, adresse og kreditkortoplysninger. Og ikke mere. Desværre er verden bare ikke så simpel, da du måske også har forskellige fragtmuligheder, du tilbyder gratis gaveindpakning, du har rabatkoder og lignende. Alt sammen noget der mudrer billedet.

Prøv at se denne Youtube video, som viser hvordan en besværlig tjek ud proces ville opleves i den virkelige verden:


Der ligger også nogle helt basale informationer, som du lovmæssigt skal have fra kunden, før at købet kan betragtes gyldigt. Ligeledes, at kunden kan trække det fra i et eventuelt regnskab, hvis det er købt via virksomheden.


– Hvilke informationer er et helt minimum på en faktura
Kundens navn
Kundens adresse
Mere er faktisk ikke et krav

Ud fra den betragtning, vil jeg prøve at designe en tjek ud proces, som er helt skrabet og har de elementer du i princippet kan nøjes med at tage imod. Lad dette være et eksempel på en tjek ud i den perfekte verden.

Simpelt tjek ud

Tjek ud eksempel

Det er der ikke ret mange kunder, som kan lave ged i. Det er ret meget lige ud af landevejen. Desværre er det jo ikke så enkelt. Der vil være et meget lavt frafald i de fleste kunder, og det er positivt. Til gengæld vil du ikke kunne få kunder igennem, som gerne vil have leveret til en anden adresse og folk der bor i udlandet. Du kan ikke give dem en rabatkode. Du får ingen tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Du kan ikke ringe til dem, hvis der er noget galt med ordren.

Den portion af kunder du efterlader på bordet, er i mine erfaringer højere, end dem som forlader på grund af at de skal overskue de ekstra felter. Det kommer helt an på, hvordan du strukturerer din tjek ud flow. Gør den intuitiv og hjælpsom, og folk skal nok komme igennem. De er jo kommet for at handle, og langt de fleste vil gerne gøre en lille indsats. Men de er ikke super tolerante – de skal vejledes.

One step checkout

Webshop systemet Magento har været med til at udbrede one-step-checkout, og det er i min verden den største fejltagelse. Folk hopper hovedløst med på ideen, uden overhovedet at tænke sig om.

Det er min erfaring, at et tjek ud flow, der tager folk i hånden og leder dem igennem få simple step, er bedre end at fylde alle steps ind på en side. Det bliver alt for uoverskueligt for kunden, når de både skal forholde sig til adresseoplysninger, fragtoplysninger, betalingsoplysninger og hvad folk ellers fylder på sådan en one-step-checkout.

I den perfekte verden, splittester du det op imod hinanden.




Del på:
Petersmindevej 10, 6900 Skjern +45 27 11 28 48 mail@clickstarter.dk