Vil du have sparring med Brian Brandt? Find dit behov her.

De sidste ehandel optimeringer og webanalyse

Den komplette guide til ehandel

Skrevet af Brian Brandt fra Clickstarter

Kapitel 7

De sidste justeringer og elementer, nu er vi ved at være igennem, men skal lige have de sidste justeringer med.

Google Analytics implementering

Et yderst vigtigt punkt i din webshop, er muligheden for at analysere hvad de besøgende laver i din ebutik. Det er hvad man kalder webanalyse.
De tal du får bruges til at analysere hvad du skal optimere i din webshop, Du kan her finde direkte fejl i din webshop du skal have løst.
De fleste webshop systemer har en eller anden form for statistik i deres administration, men ofte er den overhovedet ikke tilstrækkelig. Den viser måske kun mest viste produkt, mest solgte produkt og antal besøgende. Det er langt fra nok – du behøver andre og mere relevante statistikker.

Heldigvis stiller Google et værktøj til rådighed, og det helt gratis. Det hedder Google Analytics og det er på de fleste webshop systemer meget nemt at integrere. For at benytte Google Analytics, kræver det kun en Google konto (som også er gratis), og at du indsætter en lille stump kode på samtlige af dine sider. Da de fleste webshop systemer er bygget op ved hjælp af skabeloner (templates), så behøver man ofte kun at sætte den stump kode du får fra Google Analytics ind et sted, og så er det installeret. En operation der kun bør tage 5 minutter.

Få dig en Google Analytics konto her – google.dk/analytics

Når du har installeret din kode, vil der lige gå ca. 24 timer, og så kan du begynde at se statistik fremover. Statistikken starter fra det øjeblik, hvor du installerer Google Analytics koden, og tager ikke statistik med fra før du installerede det.
For at se din statistik, skal du logge ind på Google Analytics og så vil du først møde dit kontrolpanel.
Kontrol Panel Google Analytics

Allerede her på første billede får du en statistik, som er helt uundværlig for dig som webshopejer. Det er ”Afvisningsprocenten”. Det er ikke fordi folk ikke har set din side, men de har kun set den ene side, og så forsvundet væk fra din webshop. Det betyder, at 4,7 besøgende ud af 10 kun har set en side, og så lukket ned. Det vil sige 4 – 5 besøgende ikke har fundet din webshop interessant – det er nu din opgave at finde ud af hvorfor.

Ovre i venstre side af Google Analytics kontrolpanelet ser du en menu. Her er der en lang række punkter du bør tage et kig på.

Betjeningspanel Google Analytics Under ”Målgruppe” kan du finde en række informationer om de besøgende der kommer ind i din webshop. ”kundehvevning” indeholder alle de steder dine besøgende kommer fra. ”adfærd” kigger på dine sider i webshoppen. ”Konverteringer” bruges til at opsætte mål i din webshop, fx er et mål hvis en tilmelder sig dit nyhedsbrev. under den ligger også ”E-handel”, som er den mest interessante for dig. Den giver dig røntgen briller på, så du kan se præcise tal for omsætning, konverteringsrater og meget andet.

Du undrer dig måske over du ikke har den. Det vil jeg lige forklare i følgende afsnit

Google Analytics ehandelssporing

Har du en webshop, så SKAL du have google e-handelssporing installeret. Det er en gratis ”udvidelse” til din Google Analytics konto. Dette er en ”udvidelse” rigtig mange webshop systemer har problemer med at få installeret, og nogle af de største shop-udbydere kræver et stort ”hack” for at det kan lade sig gøre. Undersøg derfor før du vælger et system, om det kan bruge Google E-commerce tracking – det er ikke godt nok at de kun kan Google Analytics. Og jeg udtrykker mig lige klart igen, nogle webshop system udviklere tror at Google Analytics er E-commerce tracking – men det er det IKKE.

Jeg kan ikke fortælle dig hvordan du installerer på alle webshop platforme, men jeg kan fx fortælle at i Magento shop system, der er Google E-commerce tracking integreret når man har indsat sin Google Analytics kode. Det eneste man skal gøre, er i Google Analytics at slå til, at man gerne vil benytte E-handelssporing.
Aktiver Ehandel Google Analytics

Nu viser jeg dig lige et skærmbillede af kontrolpanelet for E-handel i Google Analytics.
E-handelsoversigt Google Analytics Læg mærke til at du får konverteringsraten og den gennemsnitlige værdi foræret. To ufattelig vigtige tal at forholde sig til. Jo højere tal, jo bedre.

Når Google E-commerce tracking er installeret, kan du prøve at kigge på nogle af de vigtigste ting og se på dem i forhold til din webshop. Et par ting der er interessante er for eksempel:

  • Hvilke sider har højest afvisningsprocent
  • Hvad er din konverteringsrate udskilt på kilder
  • Er der overskud i din Adwords kampagne?

Afvisningsprocenten

Du kan finde en liste over alle dine sider der er besøgt under ”Adfærd Webstedsindhold Landingssider”. Det bringer et vindue frem med alle dine sider.

Afvisningsprocent Google Analytics

Der er et punkt der hedder ”Afvisningsprocent”. I den række finder du afvisningsprocenten for hver enkel side du har. Du kan sortere siderne ved at klikke på ”Afvisningsprocent”. Det bringer dem med højest procent frem, og hvis det er sider med mange besøgende, og har de en afvisningsprocent på over 60 – 70%, så bør du gå ind og redigere den side.

Optimeringer du kan gøre, er at:

  • ændre titlen
  • lave et links til mere information
  • tilføje mere tekst, eller måske fjerne noget tekst
  • måske indsætte en mulighed for at kontakte dig
  • lave nogle mere tydelige ”Call to actions”

Du bør gøre alt for at mindske afvisningsprocenten, da det øger chancen for at folk handler i din webshop. Måske kom de ind på siden og så var produktet ikke lige det de ledte efter – men kan du servere dem muligheden for andre produkter på din side, så er der en chance for at de køber det.

Der er ufattelig mange andre informationer i Google Analytics, og jeg anbefaler du bliver fortrolig med hvordan du bruger det. Det er også årsagen til, at jeg har dedikeret et helt modulforløb på Clickskolen kun til Google Analytics.

Få adgang til ClickSkolen nu

Google Adwords konverteringssporing

Du kommer ikke uden om at skulle bruge Google Adwords i din webshop. Derfor kan du ligeså godt få indsat Google Adwords konverteringssporing, så du får data med over i Adwords, om folk har handlet eller ej.

Du finder din sporingskode inde i Google Adwords, og derefter skal du placere den på din ”kvitteringsside”. Det er en copy/paste operation, hvor det bare kræver adgang til din ”kvitteringsside” på webshoppen.

Google Webmaster tools

Google stiller et værktøj til rådighed som de kalder Webmaster tools. Det kan give dig en række informationer om din hjemmeside. Det er info om 404 sider, hvor ofte folk klikker på dine links i Googles søgeresultater og andre ting der sætter dig i stand til at finde fejl du kan rette og gøre Google gladere.

Det er gratis at bruge, og har du Google Analytics installeret går du bare ind på:

google.com/webmasters - så kan du få verificeret din konto og være i gang med at indhente de vigtige informationer.

Brugertest din webshop

De dygtige ekøbmænd får deres webshop brugertestet tidligt i processen. Faktisk gerne allerede når du har den første prototype af din webshop klar.

En brugertest kan være meget simpel. Tag din bærbar under armen og gå ned på den lokale cafe. Spørg et par tilfældige om du må give en kop kaffe, hvis de lige foretager et testkøb på din webshop. Lad være med at hjælpe dem, men kig dem over skulderen.

Det er en øjenåbner af de helt store. Har du en webshop allerede, så prøv lige at kør en brugertest af hurtigst muligt. Jeg garanterer dig, du får minimum 5 ting du vil ændre på din webshop. Måske skal du helt lave et nyt design. Det er ofte at ekøbmænd går grædende fra brugertest eller meget ophidsede over at brugertesteren ikke kunne finde ud af selv simple ting.

Du kan også vælge at bruge en tjeneste som Usertribe, hvor du for få penge kan få andre til at brugerteste din webshop og følge med på skærmen hvad de har lavet.

Loadhastighed af din webshop

Svartid er den tid det tager at vise hele webshoppen med alle billeder og tekst. Problemet er ikke så stort længere, som det var i gamle dage, da man sad på sit langsomme modem. Der er dog stadig folk som ikke har så hurtige forbindelser, så det er værd at overveje svartider.

Folk gider ikke vente i evigheder - ja selv få sekunder kan få dem til at forsvinde.

For at holde svartiden nede, kræver det at ens produktbilleder ikke fylder så meget. At du ikke har for mange ting der kræver at ens webserver skal arbejde, såsom javascripts, animationer, flashbannere etc.

Pas på med at benytte billeder du har taget med dit digital kamera. De billeder fylder ofte alt for meget i forhold til at hvad de skal bruges til i din webshop. Et billede fra et digital kamera er ofte i meget høj opløsning, og fylder derfor måske 2 – 3 mb.

Hvis du uploader det direkte og webshoppen skalerer det ned for dig, skal den besøgende måske stadig hente 2 – 3 mb. Tænk så hvis du viser 10 produkter på din forside, så skal den besøgende pludselig downloade 20 – 30 mb – hvilket formentlig vil tage mere end 10 sekunder. Så husk at skalere dine billeder ned, ellers belaster du din webserver, og din webshop bliver belastende for den besøgende at navigere rundt i.

Andre ting du kan overveje i forhold til load hastighed:

Google stiller et gratis værktøj til rådighed, hvor den giver dig et tal fra 0 til 100.
Ligger din side under 80, så anbefaler jeg, at du får kigget på din hastighed.

Google Page Analyzer load speed.

Pingdom giver dig også en hastighedsanalyse af din side.

Pingdom tool

Del på:
Petersmindevej 10, 6900 Skjern +45 27 11 28 48 mail@clickstarter.dk